Fodbolden er fortsat lukket ned

21. april 2020 kl. 09:19
Fortsat nedlukning efter DIF-melding

Fodbolden er fortsat lukket
Sent mandag aften, meddelte Dansk Idræts-Forbund (DIF) i en pressemeddelelse her, at DIF tilpasser anbefalingerne til sine specialforbund og idrætsforeninger, efter dialog med Sundhedsstyrelsen.
Fremover lyder anbefalingen fra DIF, at udendørs-idræt, som vel at mærke ikke indeholder kropskontakt, godt kan afholdes, når det sker inden for rammerne af de generelle krav og anbefalinger, som sundhedsmyndighederne og regeringen har offentliggjort, blandt andet reglerne om, at man ikke er over 10 personer forsamlet og at der opretholdes 2 meter afstand.
Denne melding har afstedkommet en række henvendelser til os, med spørgsmål om, om vi så genåbner fodbolden nu?
Det gør vi - desværre - ikke.
Vi bør tværtimod lige nu, holde ved og holde stand. Fodbold er en kontaktsport og det vil være imod sundhedsmyndighedernes anbefalinger at starte op nu, da de helt konkret har meldt ud, at der er stor fare for superspredning af virus.
Derfor er datoen, til og med den 10. maj, fortsat den aktuelt gældende.
Dermed er vores meddelelse her fra den 7. april 2020, fortsat den gældende.
Det samme mener Dansk Boldspil-Unions i alt 6 lokalunioner og DBU Bredde, der ligeledes, på grund af smittefare ved kropskontakt - fastholder, at der ikke sættes gang i fodboldaktiviteter nu, også selvom det eventuelt kunne foregå udendørs i små grupper og uden kontakt. Det kan man læse nærmere om i denne fælles pressemeddelelse her.
FB's formand Henrik Amdi Madsen siger:
-Der var ikke noget vi ville elske mere, end at klippe afspærringsbåndene til fodboldbanerne og styrte ud på banerne for at træne og spille fodbold igen. I FB bidrager vi dog fortsat til folkesundheden, der kommer forud for alt andet og det vil være at gå decideret imod anbefalingerne, hvis fodbolden skulle starte op nu. Uanset hvor meget man mener, at der godt kan trænes i mindre grupper, uden kropskontakt, så bliver det alt i alt, for svært at administrere, både for klub, for trænerne og især for spillerne selv. Derfor retter vi os fortsat efter DBU’s opfordringer og satser på at komme i gang igen fra mandag den 11. maj.