Fokus på mangfoldighed i fodbold

21. marts 2022 kl. 19:16
Projekt #Gamechanger

Fokus på mangfoldighed i fodbold
Som vi også offentliggjorde for et par uger siden ude på vores sociale medier, så er FB som en af 35 fodboldklubber, foruden 10 håndboldklubber, i hele Danmark, gået ind i et samarbejde med Dansk Boldspil-Union (DBU), Spillerforeningen, DGI, Danmarks Idrætsforbund (DIF), Amnesty International, Institut for Menneskerettigheder, Pan Idræt og DHF - Dansk Håndbold Forbund i projektet ‘Gamechanger’, der er finansieret af Kulturministeriet og afvikles her i 2022.
Projektet handler om inklusion af seksuelle minoriteter i fodbold og håndbold. Et område, hvor vi desværre har vores udfordringer, som bl.a. DBU’s 79 siders lange rapport ’Diversitet i dansk fodbold’ fra 2020, både viser og bekræfter.
I første omgang har vi modtaget et toolkit bestående af SELECT Sport A/S Diamond-fodbolde i regnbuefarver, str. 4, samt 8 anførerbind, der er kommet ud for at leve i klubben på vores U12-hold på både drenge- og pigesiden.
Det sker for at skabe opmærksomhed om at vi naturligvis også inkluderer ikke-heteroseksuelle og andre minoriteter i Frederiksberg Boldklub.
Vi er, som vores formålsparagraf også fortæller; En Fodboldklub for alle. Det står vi på mål for og det mener vi.
Læs i øvrigt fem gode råd fra Gamechanger her:
Råd nr. 1 🏳️‍🌈
Ledere og trænere skal udvise lederskab og gå forrest. Hvis de voksne ikke tager ansvar, gør børn og unge det heller ikke.
Råd nr. 2 🏳️‍🌈
Tal med spillerne om homofobi. Inddrag begreber som lighed og retfærdighed i værdisnakke med holdet. Drag paralleller til religiøse, etniske og kulturelle forskelle. Mange er vant til at håndtere netop de barrierer til daglig, f.eks. på holdet, i klubben og i skolen. Racisme ekskluderer – nøjagtig som homofobi gør. Spørg f.eks.: ”Hvordan kan I omgås, selvom I har forskellig religion/kultur?”
Råd nr. 3 🏳️‍🌈
Udvælg og uddan to rollemodeller på hvert hold. De skal være foregangsmænd for den gode tone på holdet og i klubben.
Når en holdkammerat taler grimt, skal de (men også gerne andre) turde korrigere ham/hende. Det skal gerne være nogen, der hersker en vis respekt for på holdet.
Råd nr. 4 🏳️‍🌈
Brug synlige regnbuegenstande
til at vise jeres holdning til homofobi, f.eks. anførerbind og regnbueflag i omklædningsrummet.
Råd nr. 5 🏳️‍🌈
Og frem for alt: Tal med én stemme! Alle har et ansvar for at minde hinanden om at tale ordentligt. Holdet skal stå sammen om at tage konsekvent afstand fra homofobi. Man taler ordentligt på holdet, også i ophedede situationer.