Besøg af H. M. Dronningen

03. september 2022 kl. 11:12
Fornemt besøg i FB

Besøg af Hendes Majestæt Dronningen
Torsdag den 1. september 2022 blev (endnu) en stor dag i FB’s snart 110-årige fodboldliv.
Her fik hele byens klub nemlig besøg af ingen andre end Danmarks Regent, Hendes Majestæt Dronning Magrethe II, der besøgte det nye klubhus, kombineret med Plejehjemmet Ingeborggården i det storstilede projekt kaldet Generationernes By, der er et unikt samarbejde mellem yngre og ældre generationer.
Besøget skete i forbindelse med Dronningens årlige Sommertogt, der for første gang nogensinde lagde vejen forbi Frederiksberg, hvor hun dagen igennem blev fejret, blandt andet med en tur i karet gennem byen under eskorte af Gardehusarregimentets Hesteskadron, hvor de mange tilskuere kunne glæde sig over et spektakulært syn med flere end 50 flotte heste i eskorten.
På den tur besøgte hun skolehaverne 'Haver til maver', inden hun på Frederiksberg Slot deltog i en frokost med inviterede gæster.
Klokken 13.45, der dog blev til klokken 13.54, ankom Dronningen så ned langs Jens Jessens Vej i Krone 121, der er en Bentley Mulsanne, som er Dronningens personbil.
Her skulle HMD besøger ”Generationernes By”, hvor plejecentret Ingeborggården og Frederiksberg Boldklub er blevet bygget sammen under ét tag, og lader generationer mødes på tværs.
Med følge af både livvagter, hofdamer, Kommunaldirektør Stig Henneberg og Borgmester Michael Vindfeldt (A), steg Dronningen ud til store klapsalver og jubel for et hav af mennesker der var mødt frem foran FB’s klubhus. Her blev hun budt velkommen af Ingeborggårdens forstanderinde Pia Morilla, Sine Heltberg, formand for Ældre- og Omsorgsudvalget, FB’s formand Henrik Amdi Madsen samt FB’s officielle repræsentant på dagen, projektleder for det nye klubhus, Morten Høgsdal.
Pia Morilla, Morten Høgsdal og Borgmesteren fulgte Dronningen op ad den røde løber og den lange indgang ind mod selve klubhuset, hvor hun fik diverse fortællinger og visioner om det unikke samarbejdsprojekt på tværs af generationer.
Hun kom op på 1. sal i FB’s nye Sportscafé, også kaldet Panoramastuen, hvor U12 pigespilleren, 10-årige Annabelle Vega Andersen samt Irene Bardrum, beboer og formand for beboer- og pårørenderådet på Ingeborggården, ventede til en snak om forventningerne til at flytte ind i et hus sammen, der rummer flere generationer med synergi og fællesskab på tværs mellem unge og ældre.
Annabelle Vega Andersen - der klarede samtalen enormt flot, fortalte om FB og hvad det nye klubhus kommer til at betyde for både hende og alle øvrige medlemmer i FB.
Hendes Majestæt Dronningen lyttede meget ihærdigt efter, og selvom det ikke var meningen at hun skulle sige noget, var hun så nysgerrig og interesseret i projektet, at hun ved flere lejligheder, spurgte ind til forskellige ting.
Efterfølgende blev HMD fulgt ud på den flotte terrasse med udsigt ud over fodboldbanerne, hvor et sandt menneskehav af børn, unge og ældre var mødt frem med Dannebrogsflag for at fejre Dronningens besøg, hvor hun på traditionel vis vinkede ud til de mange fremmødte, imens Morten Høgsdal fremviste anlæggets baner og fortalte om aktiviteterne og om diversiteten vi har i Frederiksberg Boldklub.
Herefter kom Dronningen igen indenfor i Panoramastuen, hvor Morten Høgsdal fortalte videre om visionen bag projektet, samt fremtidsplanerne og viste HMD den flotte bordmodel af ”Generationernes By”, der var opsat. Også her var Regenten meget interesseret og spurgte ind til en masse ting på det store nye område.
Til sidst blev Hendes Majestæt fulgt ned og tilbage mod Krone 121 af Pia Morilla, der fortalte om de kommende nye uderum både ved selve klubhuset og plejehjemmet, men også den nye motions- og aktivitetsrute rundt om selve fodboldanlægget.
Der blev sagt farvel og tak for besøget’ inden turen gik videre over til det nye og ligeså unikke projekt på Betty Nansens Plads - der et et nyskabende og mangfoldigt byrum til gavn for alle bydelens borgere, hvor hun blandt andet overværede afsløringen af en statue af Betty Nansen og besøgte botilbuddet Betty, hvor der primært bor voksne borgere med fysiske og psykiske udfordringer.
Alt i alt var der tale om en smuk og unik samt begivenhedsrig dag i FB-regi. Besøget var ganske kortvarigt, men alligevel skete der så mange fantastiske ting, der for altid har forplantet sig i enhver FB’er.
Dagen blev afrundet med indtagelse af et par flotte store lagkager sammen med personaler fra Ingeborggården, mens Morten Høgsdal sammen med plejehjemmets forstanderinde Pia Morilla, senere på aftenen afsluttede dagen med et arrangement på Kongeskibet Dannebrog, som Dronningen var vært for, hvor der var musik og underholdning på Amaliekaj.
Frederiksberg Boldklub vil gerne benytte lejligheden til at takke Frederiksberg Kommunes Kommunalbestyrelse for at tage klubhusbesøget med ind i programmet, takke vores U12/U11-pigehold og trænere for fremmødet samt takke Ingeborggården for et fantastisk samarbejde omkring selve dagen.
Ligeledes en stor tak til Christian Kjærgaard fra FB’s bestyrelse, for at agere hushovmester og koordinator på FB’s vegne med et hav af forberedelsestimer og møder i tiden op til det fornemme besøg, ligesom han på selve dagen var ansvarlig for både Pressepool 1 ved indgangen til klubhuset og Pressepool 2 i Panoramastuen.
”Generationernes By” danner under ét tag rammerne for 200 plejeboliger i plejecentret Ingeborggården og klubhus for Frederiksberg Boldklub. Her er byen for alle, hvor byrummet skaber et generationsfællesskab i smukke arkitektoniske rammer. Dette byudviklingsprojekt skaber mulighed for, at generationer mødes ved at dele, overlappe og låne rum, funktioner og faciliteter hos og med hinanden. Her opstår rum for synergi mellem børn og ældre, foreningsliv og ældreliv, uderum og byrumskvaliteter.