Menu

Seneste Covid-19 retningslinjer

image
Bestyrelsen
07. maj 2021 kl. 20:05
Opdatering pr. 7. maj

 

 

Nyeste retningslinjer | Opdateret den 7. maj 2021
Næsten to døgn senere end de burde være landet, har myndighederne i form af Kulturministeriet, nu langt om længe fået fremsendt de nye gældende retningslinjer i forbindelse med den seneste genåbning, der trådt i kraft torsdag den 6. maj 2021.
På baggrund af disse, samt udmeldingen om at forsamlingsloftet for udendørsidrætten pr. den 6. maj, nu er steget fra 50 til 75 personer (uanset aldersgruppe), så er der endelig kommet en opdatering af regelsættet fra både Frederiksberg Idræts-Union (FIU) samt en opdatering fra Dansk Boldspil-Union (DBU), af selve protokollen, med navnet ‘Fodboldens Corona-regler’.
Retningslinjer for træning på Jens Jessens Vej:
  • Ingen, hverken trænere eller spillere, må møde op til træning, hvis de har tegn eller symptomer på sygdom
  • Man har alene adgang til banerne i de præcise tider som FB i forvejen er tildelt. Der er ikke adgang før, og det forventes at man forlader anlægget ved sluttidspunktet
  • Banerne på anlægget er afmærket med kridtstreger, således at der på hver 11-mandsbane er afmærket fire områder/baner, to på hver banehalvdel med to meters mellemrum
  • Råder man over en halv 11-mandsbane må man benytte hele den halve bane
  • Deles man om en halv 11-mandsbane med et andet hold, så skal man opholde sig inde på det ene af de to afmærkede områder på den halve bane, da træningsgrupper ikke må blandes
  • Man må derfor heller ikke, hvis der er to hold på en halv 11-mandsbane, spille kamp mod hinanden på en hel halv 11-mandsbane
  • I hver gruppe må der maksimalt opholde sig den til hver en tid gældende begrænsning i forsamlingsloftet, fra den 6. maj drejer det sig om maksimalt 75 personer inklusive trænere/holdledere/tilskuere.
  • Forældre og andre tilskuere har nu adgang til banerne under træning, men skal opholde sig i afmærkede områder i forbindelse med banen og med god afstand imellem sig
  • Ansatte hos FB, der kan fremvise ansættelseskontrakt og/eller lønseddel, tæller ikke med iblandt de 75 personer
  • Boldrum er åbne (uden at man må tage ophold) samt omklædningsrum 1 alene for toiletbesøg. Der skal bæres mundbind i boldrummene.
  • Når man møder skal man spritte hænder af inden man går ind til sin træningsgruppe på banen. Der hænger fyldte dispensere med håndsprit ved klubhusets indgang både før og efter den lille grønne gangbro.
  • Dermed skal man ikke længere mødes ude foran klubhuset samlet, dog anbefaler vi at man stadig gør det. Gør man det, bedes man fortsat mødes på små områder på et aftalt sted tæt ved klubhuset. Det kan være gadehjørner, fortovene, sidevejene osv.
  • Man skal tidligst møde op 5-10 minutter før ens træning og ikke hverken 20 eller 30 minutter før
  • Samtlige spillere skal fortsat møde op omklædte hjemmefra. Det er ikke tilladt under nogen omstændigheder, at klæde om på FB’s matrikel, hverken indendørs eller udendørs! Det er dog tilladt at klæde om på selve fodboldbanen
  • Trænere/holdansvarlige skal fortsat alene være dem der henter udstyr i boldrummene og må ikke sende spillere ind efter det. Der skal benyttes mundbind
  • Efter hver træning skal trænere/holdansvarlige rengøre sit holds bolde og kegler med overfladesprit
  • Bolde og kegler må ikke tages med hjem, men skal på plads i boldrummene efter at man har afsprittet det
  • Overtræksveste skal vaskes efter hver træning
Retningslinjer for brug af FB’s klubhus:
  • FB’s klubhus er lukket for offentlig adgang
  • Omklædningsrum er fortsat lukket, da hvert rum blot er 8m2, hvilket betyder maksimalt to personer ad gangen. Derudover holdes de også lukket, fordi der for spillere på 18 år og opefter, kræves fremvisning af gyldigt Coronapas
  • Trænere/ledere/holdansvarlige må alene tage korte ophold i boldrummene og der skal benyttes mundbind
  • FB’s fastansatte medarbejdere må nu gerne opholde sig på kontorer og i mødelokaler uden fremvisning af gyldigt Coronapas i henhold til gældende regler om ophold og færden på en arbejdsplads.
  • Der må gerne afholdes mødeaktiviteter så som bestyrelsesmøder, trænermøder, kurser og generalforsamling, dog alene mod fremvisning af gyldigt Coronapas og man skal sidde i samme retning med ansigtet mod et lærred/tavle og med god afstand. Dette gælder for samtlige frivillige, lige fra bestyrelsesmedlemmer, til trænere og ledere samt udvalgsmedlemmer mv.
Retningslinjer for kampe på Jens Jessens Vej:
  • Når man møder til kamp, skal man spritte hænder af inden man går ind på anlægget. Der hænger fyldte dispensere med håndsprit ved klubhusets indgang både før og efter den lille grønne gangbro.
  • Det samlede antal personer, der er en del af aktiviteten på en bane, må ikke overskride forsamlingsloftet (75)
  • Der skal i tilknytning til kampbanen laves særlige afmærkede officials/udskiftningsområder
  • Der skal i tilknytning til kampbanen laves særlige afmærkede tilskuere områder
  • Ovenstående områder afmærkes af trænere/holdansvarlige med toppe/kegler 
  • Dette gælder også for udeholdets officials og tilskuere
  • Tilskuere skal, inde i de afmærkede områder, holde mindst 1 meters afstand imellem sig
  • Der skal være god afstand til de øvrige baner, hvor der er aktiviteter
  • Tilskuere bliver betragtet som en del af den aktivitet de er tilskuere til 
  • Opvarmning for udskiftere kan foregå i de opmærkede udskiftningsområder eller i umiddelbar tilknytning dertil.
  • Man må ikke kunne opfattes som en del af en anden gruppe/kamp på anlægget
  • Der må ikke indtræde nye hold på det afmærkede område for kampbanen, før alle andre har forladt området

  • En 11-mandskamp bør aldrig have flere end 35 aktører i alt (2 x 14 spillere, 2 x 3 trænere/holdledere og 1 dommer), det giver mulighed for op til 40 tilskuere
  • En 8-mandskamp ungdom, bør aldrig have flere end 29 aktører i alt (2 x 11 spillere, 2 x 3 t trænere/holdledere og 1 dommer), det giver mulighed for op til 46 tilskuere
  • En 7-mandskamp senior, bør ikke have flere end 25 aktører i alt (2 x 10 spillere, 2 x 2 trænere/holdledere og 1 dommer) det giver mulighed for op til 50 tilskuere
  • En 5-mandskamp på én bane ad gangen - selvom det er et stævne med i alt fire fremmødte hold, bør ikke have flere end tilsammen 21 aktører (2 x 8 spillere, 2 x 2 trænere og 1 dommer), det giver mulighed for op til 54 tilskuere
  • En 3-mandskamp på én bane ad gangen - selvom det er et stævne med i alt fire fremmødte hold, bør ikke have flere end tilsammen 17 aktører (2 x 6 spillere, 2 x 2 trænere og 1 dommer), det giver mulighed for 58 tilskuere
Smitte med og positiv Covid-19 test
Vi har haft tre positive tilfælde med Covid-19 siden genåbningen den 1. marts og i alt har vi haft 13 kendte tilfælde af medlemmer, der er testet positiv med Corona siden den 14. maj 2020, hvor vi genåbnede for første gang.
Hvis en spiller eller træner/leder/holdansvarlig testes positiv med Covid-19, skal man først og fremmest straks gå i isolation. Hvis man har symptomer skal man isoleres frem til 48 timer efter ophør af symptomer. Hvis man ikke udviser symptomer, skal man isoleres i syv dage efter man blev testet positiv.
Kontakt til klubben:
Ved ethvert positivt smittetilfælde skal FB straks have besked. Det sker ved at kontakte administrerende leder Martin Busk på enten telefon: 20580898 eller e-mail: mb@frederiksberg-boldklub.dk
I idrætssammenhæng betragtes man som ‘nær kontakt’ hvis man har trænet sammen med en smittet holdkammerat, hvorfor vi typisk vil aflyse træningen for det pågældende hold, frem til samtlige spillere og trænere har taget en Coronatest på hhv. 4 og 6. dagen efter at den smittede fik besked om sin positive test.
Respekter og overhold reglerne
Det er rigtig vigtigt at samtlige af vores hold fortsat overholder de gældende regler herover.
Covid-19 er desværre endnu ikke overstået, aktuelt stiger incidenstallene og vi har tidligere set eksempler på at når vi slækker på reglerne, så lukkes vi ned, fordi vi så ikke alle formår at bidrage til at holde smittetallene nede. Det er og bliver en forudsætning for åbningen varer ved, at vi overholder reglerne.
Der holdes skarpt øje med vores indsats, både fra kommunal side, fra politiets side, fra Frederiksberghallernes personale.
God fornøjelse på banerne.
Bestyrelsen,
Frederiksberg Boldklub
Luk