Menu

Sommerhilsen fra bestyrelsen

image
Bestyrelsen
21. juli 2025 kl. 08:44
Klubnyhed

 

En sommerhilsen fra bestyrelsen ...

 

Kære alle medlemmer og frivillige, 

Så er sommervarmen over os og det er dermed tid til give en kort opsummering af forårets aktiviteter, gøremål og resultater, efter vi i starten af februar overtog det store ansvar, som det er at stå i spidsen for en så fantastisk fodboldklub som FB.  

De seneste måneder har budt på sejre, skuffelser, udfordringer og en fantastisk stemning på banerne samt i og omkring klubhuset – fuldstændig som det skal være! 

Vi bliver simpelthen så glade når vi møder den gode stemning på kontoret, i trænerlokalet og oppe i klubbens hjerte; Café 1912. Det smitter af på os alle og vi oplever det samme ude på fodboldbanerne, når vi er ude på besøg.  

 

Bestyrelsens arbejde i dagligdagen:
Vi har afholdt 5 bestyrelsesmøder i perioden fra februar til juni. Der har været meget at se til, mange ting der skulle afklares og håndteres - bl.a. vores nye driftsorganisation.  

Vi har også fået indført en ny dagsorden med nogle helt faste punkter og en fast struktur, der går igen for hvert møde. Vi mødes i dagtimerne, hvor energien er større end i aftentimerne - og vi er med baggrund i den nye struktur nu i stand til at afvikle møderne på cirka 2 timer, til gengæld arbejder vi også med en masse emner mellem møderne.  

Bestyrelsen har sammen med den professionelle organisation haft en række projekter af mere administrativ karakter i løbet af foråret.  

Vi har arbejdet med nye og langt mere opdaterede forretningsordener, og derudover har vi bl.a. også fået udrullet Microsoft Office 365 til både klubbens medarbejdere og selve bestyrelsen. Dermed har vi fået opfyldt vores målsætning om bedre samarbejde og kommunikation, større tilgængelighed og fleksibilitet, bedre sikkerhed og compliance via indbygget multifaktorautentificering, datasikkerhed og kryptering. Kort og godt: Når både medarbejdere og bestyrelse anvender Microsoft 365, styrker det samarbejdet, øger sikkerheden og effektiviserer vores arbejdsgange. Det bidrager til en moderne, fleksibel og professionel drift af vores organisation.  

Næste skridt er at få set nærmere på hele vores dokumenthåndtering og vores håndtering af alle klubbens forskellige aftaler og kontrakter via værktøjer som OneDrive Business, SharePoint Online og Teams. Et arbejde der allerede er påbegyndt.  

Vi har også skiftet økonomisystem, hvilket betyder, at vi nu har en langt mere effektiv, brugervenlig og fleksibel udnyttelse og håndtering af vores økonomi, hvilket giver os et klart og opdateret økonomisk overblik. Det sparer ligeledes tid, reducerer fejl og forbedrer samarbejdet omkring vores generelle økonomi, ligesom også vores bilags- og faktureringsprocesser har fået et markant løft, foruden at vi overholder regler for datasikkerhed og GDPR. 

 

Synlighed og nærvær:
Som tidligere beskrevet er det bestyrelsens ambition at være til stede i klubbens dagligdag. Denne tilstedeværelse er på mange forskellige parametre; fysisk i klubhuset og på banerne, online via aktiv kommunikation og bestyrelsesreferater på bestyrelsens side og via e-mails samt transparens- og åbenhed i alt hvad vi foretager os.  

Vi synes, at den lyst vi har til at gøre en forskel baseret på værdier og engagement, er kommet godt fra land. Vi er i fuld gang med at bringe FB videre fremad - tilbage på banen, hvor vi vedvarende har stor fokus på den vigtige frivillighed, vores sociale ansvar og dannelse samt selve transparensen i alt hvad vi foretager os. 

Vi er opsatte på, at vores medlemmer, forældre, medarbejdere og frivillige finder det naturligt at være i dialog med os i bestyrelsen – både om store og små emner. Den opbakning og feedback vi møder i dagligdagen, bekræfter os i at der netop er brug for den slags.  

Denne måde at være bestyrelse på stiller selvfølgelig også krav og forventninger til bestyrelsens medlemmer om tilgængelighed og åben kommunikation. Det tilstræber vi alle at imødekomme – og man kan altid give os et kald eller sende os en e-mail, ligesom store dele af bestyrelsen ofte også er tilgængelige i klubhuset. Alle skal mærke kvalitet fremfor kvantitet og nærvær fremfor distance. 

 

Organisationen og medarbejderstaben:
Den 1. maj ansatte vi som bekendt Mike Kirkegaard Friang som ny fodboldleder på fuld tid. I de næsten 3 måneder, der sidenhen er gået, har det vist sig at være en stor gevinst at få Mike opgraderet på en fuldtidsstilling og vi kan allerede mærke og fornemme en spirrende glæde i hverdagen fra alle han arbejder sammen med; det være sig kollegaer, trænere, forældre og sågar spillere.  

Foruden fuldtidsansættelse af Mike, er vi også lykkedes med at få ansat i alt fire nye medarbejdere i vores organisation.  

Efter at have slået halvtidsstillingerne som Børneudviklingstræner og Pige- & Kvindeansvarlig op, fik vi en række ansøgninger fra yderst kompetente kandidater. Efter en god og grundig proces fandt vi de helt rigtige match for FB: 

Brahim Gassa er blevet ansat som ny børneudviklingstræner – læs mere her 

Thomas Bo Nielsen er blevet ansat som Pige- & Kvindeansvarlig – læs mere her 

I uge 32 glæder vi os ligeledes meget til at præsentere vores nye fuldtidsansatte Ungdomsudviklings- og transitionstræner, efter at vi op til sommerferien har sagt farvel til Mathias Thrane, som ønskede nye udfordringer i fodboldens verden. I den forbindelse ønsker vi Thrane held og lykke i sit nye job og tak for indsatsen i FB.  

Yderligere har vi fået en aftale på plads med Alexander Busk Engel, der vender retur for en 2-årig periode, som ny trænerudvikler med ansvar for bredden på drengesiden, herunder onboarding af nye trænere, støtte til årgangstræning, støtte til ungtrænere og opbygning af stærkere relationer holdene imellem. 

I uge 33 glæder vi os også til at vores medlemmer og frivillige skal hilse på Emilie Quéré, der starter i en deltidsstilling i Café 1912 som afløser for Mads Skaaning, der har valgt at stoppe for at hellige sig sine studier. Emilie bliver en del af teamet der ekspederer, servicerer og i det hele taget håndterer de mange spisende gæster i vores populære café. Stor tak til Mads for en flot og meget serviceminded indsats.  

Tak til staben af vores fuldtidsansatte ledere for en flot rekrutteringsproces, der gør at vi fra den 1. august 2025 har hele 11 personer ansat i enten deltids- eller fuldstidsstillinger.  

 

Medlemsstatus:
Henover første halvdel af kalenderåret har vi fået flere medlemmer. Faktisk har vi de thøjeste antal nyindeldte fodboldspillere nogensinde her efter første halvår. Det ser især ud til at vi langt om længe har fået sat en prop i afgangen af seniorspillere mellem 19 og 24 år, efter vi på selve generalforsamlingen i februar besluttede at øge rabatterne på lukkede seniorhold - både dem, der træner og dem, der ikke træner. Det er glædeligt at vi kan øge det samlede tal fordi vi har plads i ydertiderne når vi taler brugen af baner.  

 

Ungdomsfodbold:
Vores drenge-licenshold arbejder målrettet med evaluering af spillestile og ikke mindst spillestilsprincipperne via bl.a. VEO Analytics. XpS Sideline er implementeret som et sportsligt brugbart udviklingsværktøj og trænerne har nu taget platformen i fuld brug. Her samler vi både øvelsesbank, spillestilsprincipper og udviklingsplaner for at skabe en ensartet struktur på tværs af årgange og niveauer, samt understøtte både holdforberedelse og individuel spillerudvikling.  

I slutningen af maj måned havde vi midtvejsbesøg af en af DBU’s licensauditører, der blev sat ind i de forbedrede sammenhænge, ligesom han gav gode råd og inputs. Vi glæder os til den kommende auditering i starten af 2026.  

På U9 Drenge har vi gennemført en 4-måneders niveaudelingsproces, som har været grundig og gennemsigtig. Trænerne har været aktivt involveret, og processen har været en super positiv oplevelse for både trænere og forældre – med bedre rammer for udvikling og stor tryghed for spillerne. 

Vi er lykkes med at oprette et U19-pigehold – en vigtig milepæl for klubben. Det skyldes blandt andet bedre fastholdelse fra tiden med efterskoler og at gode frivillige kræfter har gjort en stor indsats for at det skulle blive til noget. Derudover har vi rekrutteret 6 nye pigeaspiranter fra vores kommende U16-pigehold (ungtrænere), som allerede er blevet aktivt involveret på tre pigehold nede i vores børneafdeling – et vigtigt skridt i retning af bæredygtig udvikling og stærkere klubkultur i pigeafdelingen.  

Sommerens første FB Camp blev afholdt i uge 27 og den næste løber af stablen i uge 32. De to camps har stor fokus på kvalitet, bemanding og mindeværdige oplevelser. Det sker blandt andet takket være vores to fantastiske partnere fra hhv. GF Forsikring Hovedstaden og Sparekassen Danmark, der hver især bidrager med økonomiske midler til et flot indhold. I uge 27 var det en udsøgt fornøjelse at opleve den gode ånd der var både i grupperne, iblandt trænerne og til grillaftenen midt på ugen hvor ikke færre end 250 spillere, søskende og forældre, deltog. 

Vi planlægger også et nyt forløb af FB Fokus-træninger (individuel fokustræning) til efteråret - nu også med et pigetilbud, med afsæt i evalueringerne fra foråret og et ønske om skarpere indhold og bedre struktur. Derudover undersøges muligheden for at tilbyde morgentræning for udvalgte spillere, som en del af et mere fleksibelt og udviklingsorienteret miljø. 

 

Seniorfodbold:
1. Herresenior må desværre tage endnu en sæson i Københavnsserien efter et ellers flot år, hvor man havde afgørelsen i egne hænder helt frem til næstsidste spillerunde. I stedet endte det dog med en andenplads, der gav kvalkampe om oprykning. Her gik det desværre skævt og begge kampe blev tabt, hvoraf der i den sidste dog ikke var noget at spille for.  

Det har helt naturlige konsekvenser når en trup ikke lykkes med en oprykning efter fire år i træk ikke at være endt dårligere end nummer tre. Det betyder afgange og dermed også tilgange, foruden vores egne spillere fra 2. Herresenior og U19. Det har også betydet et nyt trænerteam, hvor vi har lukket en aftale med vores nye cheftræner Mohamed H. Farah, som vi virkelig forventer os meget af. Vi er også tæt på at fuldende trænerteamet med en eller måske endda to nye assistent-/specifiktrænere. Tak til Christian Meinertz Jensen for to flotte år i spidsen. 

2. Herresenior ramte en god stime midtvejs i foråret i Serie 1, en stime der var med til at konsolidere en midterplacering i tabellen, langt væk fra toppen men også med en pæn margen ned til nedrykningspladserne. 

3. og 4. herresenior endte midt i deres respektive tabeller. 4. Herresenior mangler fortsat træner(e) og vi arbejder på højtryk for at løse udfordringen. I den forbindelse skal 3. Herreseniors trænerteam have en stor tak for at holde 4. Herresenior i gang henover foråret, hvilket bestemt ikke er optimalt for nogen af holdene.  

Kvindesenior sluttede også i midten af tabellen efter deres halvsæson i Serie 2. Kun topholdet fra HIK var direkte for gode, de resterende kampe var fuld af jævnbyrdighed og tætte afgørelser. Truppen er løbende blevet betydeligt udvidet henover foråret, hvor flere og flere kvindespillere er kommet til, så den i dag tæller næsten 40 aktive spillere. De har derfor ligeledes dystet i en 7:7-række, hvor man sluttede som nummer 4 i række 1, blot to point fra en topplacering.  

Der blæser rigtig gode vinde hen over kvindeafdelingen, hvilket i høj grad skyldes det meget aktive trænerteam med Knud Martens og Anders Folke Henningsen ved roret.  

Kvinderne har i øvrigt i 1. Runde af Kvindepokalen trukket mægtige F.C. København - hvilket bliver en stor aften for os.  

I afdelingen for lukkede seniorhold havde vi tilmeldt i alt 12 herrehold i 11:11-turneringen fordelt på niveauerne fra Serie 2 til Serie 5. Som altid var der op- og nedture rent sportsligt og desværre var der også to hold der ikke formåede at gennemføre turneringen, efter for mange afbud undervejs. I 7:7-rækkerne havde vi tilmeldt et enkelt kvindehold der sluttede deres forår i Mesterrækken med en placering som nummer 4. Derudover var der tilmeldt ikke færre end 26 herrehold, der alle gennemførte turneringen.  

I rækker for ældre havde vi to 11:11-hold tilmeldt, nemlig et i M+32 og et i M+50. Det yngste hold på M+32 fuldførte desværre ikke turneringen, mens det ældste hold på M+50 langt om længe fik styr på spillet og fik spillet en pæn tredjeplads i hus, ligesom de undervejs fik udvidet truppen markant hvad angår antallet af spillere.  

Efterårsturneringen: 
Iblandt de lukkede hold har vi i skrivende stund 13 hold tilmeldt til 11:11-turneringen til efteråret, samt hele 28 herrehold der skal spille 7:7, foruden to kvindehold, hvoraf det ene er nyt. I M+ rækkerne overgår et enkelt fra senior til at spille M+32 7:7 mens M+50 11:11-holdet klør på i klubbens højeste aldersrække.  

 

Strategi:
Strategiarbejdet er i fuld gang. Vi har gennemført en række interviews med ungdomsmedlemmer, seniormedlemmer, forældre, trænere og forældretrænere for at få en bedre og dybere forståelse for, hvad der rør sig i FB. Vi har fået mange interessante inputs og vi glæder os til aktivt at bruge disse i vores fremadrettede arbejde. Næste skridt er derfor en spørgeskemaundersøgelse, som skal gøre os endnu skarpere på hvilke emner der er vigtige. Den udsendes nærmest simultant med denne sommerhilsen. Undersøgelsen vil så igen danne grundlag for en række workshops, som vi er ved at planlægge til afholdelse i august og september.  

 

Flere piger til fodbold på Frederiksberg:
Projektet går nu ind i sit sidste halve år. Det er et halvår, hvor der bliver sat den sidste damp på kedlerne for at få flere piger i de yngre aldersgrupper i gang med at gå til fodbold. Vi fik primo juni måned afholdt årets andet ledermøde med deltagelse af de tre involverede klubbers formænd, hvor køreplanen blev lagt for det sidste halve år. Vi fik op til sommerferien også sat tal på udviklingen siden projektets start, og det viser sig på tværs af KB, FA 2000 og os selv, at vi har fået næsten 200 flere piger i gang med at spille fodbold på Frederiksberg. Det er vi - umiddelbart - ret tilfredse med.  

 

Nyt projekt - FC Demens:
I samarbejde med Alzheimerforeningen og DBU Bredde starter vi i det kommende efterår projektet ‘FC Demens’ op. Det er en skræddersyet model for motionsfodbold til personer med demens. Projektet er støttet økonomisk af TrygFonden, Sygeforsikring Danmark og Socialstyrelsen.  

Det sker som et led i det vi mener er at udvise et socialt ansvar, at gøre noget for udvalgte samfundsgrupper, der fremmer trivslen for sundhed og motion samt medvirke til at forebygge sygdomme, ligesom vi allerede ser det i vores samarbejde med både Hjerte- og Diabetesforeningen på Frederiksberg.  

 

Generationernes Frederiksberg:
Vi har til stor glæde for alle parter fået sat tryk på det gode samarbejde med vores naboer på Ingeborggårdens Plejehjem. Vi har i foråret blandt andet fået gennemført et pragt- og meningsfuldt besøg fra 10 beboere til en 1. Herresenior-kamp på stadion med opfølgende fællesspisning i Café 1912 et par måneder efter.  

Vores nu kommende U14-piger er faste hjælpere en gang om måneden i forbindelse med afviklingen af plejehjemmets bankospil. De ældre beboere elsker den støtte de får fra de unge piger.  

Derudover har vi virkelig fået sat gang i besøgsvensordningen, hvor frivillige ungdomstrænere agerer besøgsvenner for nogle af beboerne. Det er en meget stor succes. Både besøgsvennerne og beboerne nyder hinandens selskab og de mange gode snakke på tværs af generationer. 

 

Sponsorer og partnerskaber:
Vi er nu endelig klar til at sætte tryk på arbejdet med vores partnere. Vi har afholdt nogle gode og produktive møder med vores partnere, hvor vi har genbekræftet vores fælles ambitioner og målsætninger – og vi glæder os til det fortsatte samarbejde.  

Yderligere kigger vi på vores forskellige koncepter og vil i efteråret opdatere disse, så de i endnu højere grad afspejler FB’s ambitioner om socialt ansvar og lokal forankring.

 

Ferietid:
I disse uger står den på en velfortjent ferie for vores hårdt arbejdende medarbejdere og frivillige trænere og holdledere – I har virkelig gjort en forskel og fortjener i den grad ros for altid at tage ansvar og træde til, når der er brug for det. Vi glæder os allerede til august, hvor vi starter hårdt ud med FB Camp i uge 32 og FCK Festival, hvor vi for femte år i træk er medarrangør.  

 

Vi ønsker alle en fortsat god sommer og glæder os til at se jer igen på den anden side af skolernes sommerferie.  

 

Mange hilsner fra
Bestyrelsen,
Frederiksberg Boldklub

 

Kontaktoplysninger finder man her

 

Luk