Interview med Olcay Senoglu

image Foto: Bold.dk / Fremad Amager
10. februar 2021 kl. 09:57
Ny træner sætter ord på

Første interview med ny assistenttræner

Ligabold har fået følgende interview i kassen med vores nye assistenttræner på 1. Herresenior, Olcay Senoglu

Den tidligere målmager Olcay Senoglu skal være assistenttræner i Københavnsserie-klubben FB, og han glæder sig til at prøve kræfter med trænergerningen.

Af Anders Jensen, redaktør på LigaBold.dk

Olcay Senoglu var kendt som en farlig målscorer i divisionerne, hvor han blandt andet scorede et hav af mål for B93 i løbet af den aktive karriere. Nu kaster den tidligere professionelle fodboldspiller sig over trænergerningen.

36-årige Olcay Senoglu siger til LigaBold.dk, at han fremover skal være assistenttræner i Københavnsserie-klubben FB (Frederiksberg Boldklub). Han overtager efter Thomas Terkelsen, der er smuttet til KB.

– Jeg har i længere tid haft en idé om, at jeg skulle prøve trænergerningen. Det hele skulle lige passe med det civile, og det skulle ikke være for enhver pris. Malte Meier Carlsen (nuværende bestyrelsesmedlem i FB, red.), som jeg har spillet sammen med i Fremad Amager, ringede til mig og hørte, om jeg kunne være interesseret. Det er en god timing for mig lige nu. Mængden passer mig også godt, da der er to til tre gange om ugen.

– Det er også en mulighed for at se, om trænergerningen er noget for mig. Jeg kunne måske godt have startet i en højere række i forhold til mit netværk og CV. Jeg har dog også oplevet, at mange assistenttrænere i 1. og 2. division bare flytter kegler, sat på en spids selvfølgelig.

– Jeg får ret meget indflydelse i FB via mine erfaringer fra min aktive karriere som spiller. Derudover er det en sund og god klub, og det er en af Danmarks største i forhold til medlemstal. Foreningslivet har givet mig rigtig meget, så på den her måde kan jeg give lidt tilbage, siger Olcay Senoglu til LigaBold.dk.

Olcay Senoglu siger, at han har snakket med flere klubber, men der har ikke været noget konkret på tegnebrættet andet end FB, da han også lige er blevet far og læser ved siden af. Senoglu er dog ganske tilfreds med, at han er endt i FB, pointerer han.

Glad for det taktiske

Som spiller var angriberen glad for de taktiske elementer af spillet, og han glæder sig til at stå på den anden side af kridtstregerne. Jobbet som assistenttræner i FB vil give ham værdifuld erfaring, som han kan bruge i fremtidige jobs inden for fodboldverdenen.

– Jeg har altid været ret optaget af spillet, da jeg selv var aktiv fodboldspiller både med det taktiske og på det individuelle plan. Jeg tror på, at gode spillere tager gode beslutninger, og som spiller var en af mine spidskompetencer at have en god spilforståelse. Det tænker jeg, at jeg kan tage med. Jeg kan bidrage til det, som klubben har gang i, men med små justeringer kan vi blive endnu bedre.

– Derudover har jeg nogle offensive aspekter, som jeg kan bidrage med i afslutningsspillet. Jeg ved, at det er vigtigt at bidrage med god energi. Der er også en træner (Frank Stahr, red.), som har været der nogle år, og jeg vil suge til mig fra én, der har mere trænererfaring.

Satser på trænerkarriere

Olcay Senoglu regner med, at han får smag for trænergerningen, så han i fremtiden kan lande et større trænerjob. Han har dog bestemt ikke travlt.

– Helt bestemt. Jeg har helt sikkert nogle idéer om, at jeg på sigt gerne vil være træner på et højere plan. Det er dog ikke sådan, at jeg efter to måneder i FB, hvor jeg har set, at det er superfedt, at jeg så forlader FB.

– Det skal ikke forstås sådan. Jeg har bestemt ikke travlt. Det gode ved trænergerningen er, at man kan vare ved længere end i ens fodboldkarriere. Jeg har altid følt, at det har været interessant at stå på den anden side af kridtstregerne og se spillet udefra. Hvis jeg føler, at det er det rette, så er planen helt sikkert at gå efter drømmen, siger Olcay Senoglu til LigaBold.dk.

Den 36-årige tidligere B93-spiller siger, at han på papiret har en aftale med FB det næste halvandet år. Olcay Senoglu har ikke været en del af træningerne i FB endnu, da klubben er lukket ned grundet de nuværende corona-restriktioner.

I løbet af sin aktive fodboldkarriere spillede Olcay Senoglu som senior i FC Nordsjælland, B93, Køge, tyrkiske Genclerbirligi, svenske Trelleborg, BK Frem, Blokhus, BSV, Fremad Amager og FC Vestsjælland. Han spillede dog i B93 og Fremad Amager ad flere omgange.

I Superligaen blev han noteret for 14 kampe og et mål, da han spillede i FC Nordsjælland. I B93 scorede han hele 75 mål i 141 kampe.

Olcay Senoglu stoppede sin professionel fodboldkarriere i 2018. FB indtager ottendepladsen i Københavnsserien med 15 point efter 11 kampe.