Træner/leder-prisen 2023

06. februar 2024 kl. 09:46
Prisoverrækkelse

Træner/leder-prisen 2023
Torsdag aften blev årets Træner/leder-pris uddelt for 21. gang. Første gang var tilbage i 2004.
Træner/leder-prisen går til den person, der særligt i det forgangne års tid, har leveret en stærk og helstøbt indsats i FB, enten som træner eller som leder, indimellem som begge dele.
Årets prismodtager tilhørte trænersegmentet i FB’s ungdomsafdeling, hvor han - også i 2023 - har leveret et helt fantastisk stykke arbejde. Prisen gik til U14-1 cheftræner, Alexander Busk, der har været træner i FB siden 2013.
Sportslig og kommerciel leder Malte Meier Carlsen, kom i sin tale til Alexander Busk, ind på følgende:
  • Alexander er cheftræner for vores U14 Drenge 1-hold, der spiller i Liga 3 i fællesrækkerne under DBU København og DBU Sjælland. Han har vist hvor langt man kan komme når man struktureret får bygget et talentfuldt hold op. U14-1, som Alexander træner, bider skeer med nogle af de allerbedste klubber på Sjælland, hvilket i høj grad er Alexanders fortjeneste.

• I foråret 2023, stod han i en periode alene med holdet, men trods det, så førte han dem ind som det 10. bedste hold på Sjælland i den daværende U13 Liga 2-række. Her taler vi om at være bedre end klubber FC Helsingør, Holbæk, AB, A27, Næstved IF, Hvidovre IF, FA 2000, Slagelse, Vanløse IF, BK Frem, Sundby Boldklub og mange flere - og altså dermed samtidig kun overgået af klubber som KB, Farum BK, Lyngby Boldklub, HB Køge, B93, Brøndby IF, HIK, Roskilde og AC Amager Academy.

• I efterårssæsonen fik Alexander så Mathias Thranes tilknyttet som assistenttræner, hvilket har lagt en anden og ny dimension på ham; nemlig evnen til at samarbejde, så spillerne får endnu bedre træning.

• Alexander har også sørget for at holdet - med afstand - var det mest berejste ungdomshold i klubben sidste år, det være sig til stævner både indlands og udlands og lige om lidt skal de endnu engang afsted, denne gang til Holland.

• Derudover har Alexander igennem de seneste 9 år været fast træner på vores fodboldskole i uge 42 og har igennem de seneste tre somre været træner-leder når vi har afholdt DBU Fodboldskole, ligesom han er FB’s cheftræner fire gange om ugen, i vores samarbejde med og på Tre Falke Skolen.

• I 2021/2022-sæsonen var han FB’s trænerinstruktør på vores hold i B-segmentet, hvor han stod for at dygtiggøre og supervisere øvrige ungdomstrænere i klubben.

• Alexander har været træner på både årgang 2004 og årgang 2002, siden han startede trænergerningen i 2013 på det daværende hold 04-Sort, hvilket betyder at han været børne- og ungdomstræner i godt og vel 10 år.

• Derudover har han spillet i FB siden han var 6 år gammel, og har sidenhen været passiv medlem, hvilket betyder at han i år står til at modtage en 20-års nål.

• Alexander er også ved to lejligheder i forbindelse med ungdommens FB Awardshow, blevet kåret som årets ungdomstræner.

• Alexander, der besidder en UEFA B-licens træneruddannelse, er altid på evig jagt efter flere og nye trænerfaglige kompetencer, hvorfor han ved siden af sin trænergerning i FB, er tilknyttet FC Nordsjællands Trænerudviklings-gruppe, som han besøger den sidste onsdag i hver måned.
Som det tydeligt fremgår, så var 2023 endnu et flot år for Alexander Busk i trænerarbejdet med drengene og holdet. Det er som nævnt et både dygtigt og talentfuld hold, med spillere der har forudsætningerne for at gå en rigtig god fremtid i møde, hvilket i høj grad skyldes Alexanders evner og store indsats med spillertruppen, forældregruppen og for selve klubben.
Se listen over alle prismodtagere gennem tiden lige her
Vi ønsker Alexander et stort tillykke med den velfortjente pris.