Udlandsrejser mv.

Udlandsrejser | Regler | Stævner | Indbetaling | Forsikring

Må et ungdomshold rejse på træningslejr eller tage til et stævne i udlandet?
- Det må man gerne, forudsat at der selvfølgelig er opbakning til det i en forældregruppe og at et (myndigt) trænerteam selv har tiden og lysten.
Fra hvornår må man rejse udlands?
- Man bør først rejse til udlandet som hold, når man spiller 11:11. Man kan rejse afsted som et hold, men man kan også rejse en eller flere årgange sammen, hvis der er stemning for det.
Hvis man er et 8:8-hold, bør man vende det med den sportslige ungdomsledelse først.
Hvem skal arrangere?
- Klubben bakker op, men stiller ikke med ressourcer til at arrangere ture til udlandet. Det hviler på trænere/ledere selv at gøre, ligesom det også kan være forældre der er behjælpelig.
Hvordan finder man det rette stævne eller den rette træningslejr i udlandet?
- Man bør i udgangspunktet søge efter og benytte et pålideligt dansk rejseselskab, der er medlem af Rejsegarantifonden og med ekspertise indenfor sportsrejser.
Vi anbefaler:
- Euro-Sportring
- Danish Sports Travel
Man kan både vælge at flyve og vælge busture. Busture er en meget billigere løsning end hvis der er fly forbundet.
Hvor mange voksne?
- Der skal altid være to trænere/ledere med på en tur. Dette uanset om det er indlands eller udlands. På udlandsture, bør der også være minimum to forældre med ved siden af to trænere/ledere.
Økonomi:
- FB giver ikke tilskud til et ungdomsholds eventuelle tur til udlandet. Det betyder også at det hele skal ske via egenbetaling. Vi opfordrer til at holdene selv ‘arbejder’ for at gøre turen billigere. Det kan være ved at sælge julekalendere eller skrabelodder, dele flyers eller andet materiale ud for virksomheder og lign. Forsøg altid at holde egenbetalingen nede så lavt som muligt, så alle har mulighed for at komme med.
Man må ikke søge officielle fonde og puljer, da klubben selv ofte søger disse til andre klubaktiviteter. Man må dog gerne søge sponsorater hos virksomheder.
Trænere/lederes rejseomkostninger bør altid dækkes af spillernes egenbetaling.
Det er altid FB der skal faktureres for rejsen. Det betyder at fakturerer skal sendes på mail til:
fb@frederiksberg-boldklub.dk
Adresse:
Frederiksberg Boldklub
Jens Jessens Vej 24A
2000 Frederiksberg
Man skal altid orientere FB om at der er sat gang i en rejseaktivitet samt beløb der bliver indbetalt til klubbens konto. Der skal ligeledes fremsendes et økonomisk regnskab og overblik over selve rejsen, hvor indtægter, udgifter, samlet pris, destination, dato fra og til mv. fremgår.

Økonomiske regler for rejser:
FB's bestyrelse har vedtaget at hold der rejser både ind- og udlands på træningslejre, til stævner, turneringer mv. og hvor der indgår egenbetaling fra spillerne - SKAL indbetale via klubbens konto:

Reg.: 5026
Kontonummer: 1147255
Jyske Bank

Eller:

MobilePay:
47207

Undtagelser er dog indbetalinger på DKK 300,00 pr. spiller eller under - eller ved nærmere indgået aftale med administrationen

Eksempel: En træner/forældretræner med officielt tillidshverv, må gerne indgå en for 'stævnekasse', hvis indbetalingen ikke i alt overstiger kr. 300 pr. spiller på holdet. Selvsamme må dog ikke tage imod beløb fra forældre/spillere via ens private konto/MobilePay-løsning.

Ved indbetaling skal påføres navn og holdnavn i afsenderfeltet

Ovenstående sker blandt andet for at undgå episoder hvor en træner eller en leder bliver unødvendigt 'fristet' - ligesom nedenstående Idrætsulykkesforsikring heller ikke er gældende, såfremt indbetalingerne ikke sker via klubben.

Husk derfor før afrejse:

• Spillerne skal indbetale via klubbens konto
  • Udfylde formularen om "kampe mod udenlandske hold" Find den her
  • Afsende en deltagerliste og kontaktoplysninger på forældre til administrationen på fb@frederiksberg-boldklub.dk

Forsikring:
En del af FB's Ungdomshold tager årligt på ture og mange af dem går til udlandet. Idrætsulykkesforsikringen er en forsikring, der dækker en gruppe af eller alle forenings-medlemmer, hvis de kommer ud for en ulykke, mens de dyrker idræt eller under transporten til og fra en idrætsbegivenhed i udlandet.

Et ulykkestilfælde defineres som ”en pludselig hændelse, der forårsager personskade”.

Idrætsulykkesforsikringen er et supplement til de private fritids- eller heltidsulykkes-forsikringer, som mange medlemmer selv har tegnet.

Idrætsrejse:
Forsikringen dækker idrætsudøvere, lønnede og ulønnede trænere og instruktører, andre ansatte, frivillige ledere og dommere under rejser og ophold i udlandet.

En idrætsrejse er omfattet af den fælles, kollektive idrætsrejseforsikring, hvis f.eks.:

• ”Invitation” til arrangementet i udlandet er adresseret til foreningen eller forbund
  • Tilmelding og betaling er sket igennem forening eller forbund
  • Forening eller forbund har eventuelt arrangeret rejsen til udlandet
  • Forening eller forbund har eventuelt betalt eller ydet tilskud til rejsen
  • Bemærk: Rejser til træningsophold mv. i udlandet på idrætsudøverens helt eget (private) initiativ uden udøverens forenings/forbunds involvering – jf. ovenfor – er ikke omfattet af den fælles idrætsrejseforsikring.

Læs mere her på Idrættens forsikringer.

Afbestillingsforsikring:
Idrættens rejseforsikring indeholder også dækning for udgifter, som en rejsearrangør kan kræve betalt, hvis en idrætsrejse (til udlandet) må aflyses pga. akut sygdom, tilskadekomst, dødsfald eller, hvis en turnering, stævne eller lignende aflyses af arrangøren.

Husk at der skal udfyldes en formular om kampe mod udenlandske hold inden afrejse.

Denne formular om "Kampe mod udenlandske hold" kan hentes her og afsendes elektronisk til DBU.

Yderligere spørgsmål:
Spørgsmål i forbindelse med rejser kan stilles til administrerende leder Martin Busk på mb@frederiksberg-boldklub.dk