Udskiftning af kunstbaner

12. juni 2023 kl. 13:11
Renovering fra 12/6

Udskiftning af kunstbane 1, 2 og børnebaner er igangsat

I år er det tid til at kunstunderlaget på bane 1 og bane 2 samt podebanerne, skal skiftes. Underlaget har levet i 11 år og man siger dens normale holdbarsperiode er 10 år, så det er på tide at disse baner nu skiftes til mere tidssvarende kunstgræs.
Dette arbejde begynder mandag den 12. juni. Det forventes at tage minimum 8 uger at skifte det hele, hvilket betyder at det tidligst kan blive taget i brug igen, i midten, men nok snarere i slutningen af august måned, alt efter vejr, vind og forsinkelser.
Banerne er derfor nu lukket ned og bane 1, bane 2 samt podebanerne, er blevet indhegnet som byggeplads.
Her aftages det nuværende kunstgræstæppe, og køres til en fabrik med speciale i genbrug af kunstgræs, hvor det brugbare sand og gummigranulat udtages og køres retur til genbrug i banerne. Den underliggende gummi-pad fjernes også, da banerne skal bygges op på en ny måde med blandt andet tæt bund. De nye baner opbygges med en mere markant hældning på tværs af banerne, da afvandingen fremover sker via en tæt drænmåtte under kunstgræsbanerne, som fører regnvand til opsamling i rør langs banerne, og derfra via en nedgravet opsamlingsbrønd til kloakken. Det betyder at der fremover ikke kan ske nedsivning fra disse baner, hvorfor kommunens gartnere fortsat kan benytte salt til bekæmpelse af sne og frost i banerne.

De nye kunstgræsbaner laves med et vævet kunstgræstæppe, som er en mere holdbar kvalitet end de baner der hidtil har været anlagt på bane 1 og 2 samt podebaner. Banerne fyldes med sand og samme industrigummi (som IKKE er lavet af brugte bildæk), som der altid har været benyttet til kunstgræsbanerne på Frederiksberg.
Podebane 3 og 4 laves i øvrigt, som et lille lokalt eksperiment, med kork infill i stedet for gummi, så Frederiksberg Idræt (FIU) og Frederiksberg Kommune kan teste kork i forhold til den fodboldmæssige brug, den daglige drift samt ikke mindst vinterdriften.
Opstregning:
De nye baner opstreges på samme vis som de øvrige baner på anlægget til 11-, 7- og 5-mandsbaner, ligesom de 4 podebaner opstreges som 3-mandsbaner langs bane 2.
På mellemstykket mellem bane 1 og bane 2 opstreges der også træningsstiger i kunstgræsset, ligesom der på bane 2 fortsat opstreges med gule streger, til opdeling i tre træningsbaner inklusive mellemstykket.

Både bane 1 og bane 2 kommer til at efterleve FIFA’s officielle krav og bliver samtidig certificeret og dermed godkendt til brug til kampe i DBU-rækker. Der kommer i øvrigt også udskiftningsbokse på bane 2.

Nødplan:
Renoveringen af banerne forventes afsluttet i uge 34 eller uge 35, hvorfor der udsendes en nødplan mens arbejdet pågår. Der er udsendt en nødplan for uge 24 her - ligesom der kommer en i uge 25 - og så kommer der en nødplan for august måned.
Nødplanen omfatter blandt andet at nogle hold skal træne på (ældre) skolebaner i kommunen, men KB har været enormt samarbejdsvillig og også lånt os nogle gode tider på bane 11. Uanset hvad, skal man dog ikke forvente at spille særlig mange hjemmekampe i august måned.
Med de mange forhold som kan påvirke anlægsarbejdet, altså vejr og vind mv., vil FIU cirka 10 dage før afslutningen give os en endelig klarmelding på hvornår de nye baner kan tages i brug.

Trappe til træningsgård er afspærret:
Det er nu IKKE længere muligt at benytte trappen via træningsgården der fører op til banerne, fordi banerne er indhegnet som byggeplads. Det betyder derfor også at SAMTLIGE FB-hold efter omklædning skal op af trappen og ud af døren mod Jens Jessens Vej, over mod hallerne og den vej ned og ind på banerne.
Ligesom med de seneste anlægsrenoveringer af kunstgræsbaner, skal det indskærpes, at adgang til byggepladsen er strengt forbudt – hvilket alle spillere og trænere skal forstå. Vildtskudte bolde fra byggepladsen afleveres til Frederiksberghallerne, hvor man kan afhente disse.

Granulatsluser:
Som også tidligere udmeldt her bliver der ved udgangene fra kunstgræsbane 1 og 2 mod FB’s klubhus og udgangen mod Frederiksberghallerne/Jens Jessens Vej, etableret granulatsluser med bænke. Granulatsluserne har det klare formål, at vi i endnu højere grad end tidligere skal have skabt en kultur, hvor ALLE brugere af kunstgræsbanerne fjerner gummigranulat fra fodboldstøvler/sko samt tøj, inden de forlader banerne. Dette er vi fuldt ud bevidst om er en kulturændring, som kræver en markant og vedholdende informationskampagne – herunder en klar opbakning og deltagelse fra jer trænere og holdansvarlige side.
Hovedbudskabet er simpelt: vi har et fælles ansvar for at sikre de bedst mulige kunstgræsbaner på Frederiksberg, samt at gummigranulat skal forblive ude på kunstgræsbanerne. FIU er ved at kigge på tilsvarende løsninger ved indgangene til de øvrige kunstgræsbaner, og håber at kunne etablere granulatsluser ved disse.
Vi glæder os alle til slutningen af august måned hvor arbejdet med skybrudssikring på Jens Jessens Vej er helt færdigt, hvor vi har flotte nye kunstgræs- og podebaner, fantastiske adgangsveje fra både nord og sydsiden til vores klubhus, flotte grønne områder udenfor begge indgange ind til klubhuset inkl. en minibane og tribunebakke, granulatsluse med bænke opsat ved indgangen ned til træningsgården samt en indgang med sluse fra vores klubhus og ud mod bane 1.