Emil Sørensen Prisen 2023

09. februar 2024 kl. 09:57
Prisoverrækkelse

Emil Sørensen Prisen 2023
Sidste torsdag ved FB’s generalforsamling blev Emil Sørensen Prisen uddelt for 27. gang. Første gang var tilbage i 1998.
Prisen der blev opfundet efter den navnkundige Emil Sørensen, FB’s formand fra 1944 til 1983. Det er en pris der har synonym med flere års frivillighed, præcis som det var tilfældet med Emil Sørensen, om hvem man vel roligt kan sige, at han tog sin tørn for FB.
Emil Sørensen Prisen gik denne gang til en der er kendt af de fleste, nemlig Jon Cavagnaro. Enten kender man ham indgående, kender ham af navn eller kender ham uden for alvor at kende ham. Jon har været medlem af FB siden 2003, hvor han startede som børnespiller. I 2018 modtog han årets Træner/leder-pris og i 2021 modtog han årets Frivillighedspris af DBU København, som man kan se her i videoen.
Administrerende leder Martin Busk, gav derfor forsamlingen et kort oprids om hvem han er og hvad han enten har bedrevet eller bedriver som frivillig, i sin take til Jon Cavagnaro:
  • Jon har været både ungdomstræner og såkaldt “prospect” i det tidligere ungdomsudvalg. (Trænergerningen var dog ikke ham, det samme gjaldt ledelses- og udvalgsarbejde)

• Corona-vagt under Covid-lockdown ifm. genåbningen: Her indgik Jon i et vagtteam med flere andre og tog en stor tørn, især af de sene aftenvagter. En opgave han tog meget alvorligt. Han var en god politimand og var ren lov og orden.

• Agerede enkeltmands-flyttevirksomhed i forbindelse med både flytning til midlertidige lokaler i skurbyen og da der skulle flyttes fra skurby til nyt klubhus.
Der var altsammen ting han har udført ved tidligere lejligheder og for år tilbage. Dernæst remsede Martin Busk op, hvad det er Jon aktuelt udfører af opgaver den dag i dag:
  • Holdansvarlig for sit eget lukkede 7-mandshold. (Ikke officielt, men han tager sig alligevel af det meste)
  • Holdleder på 1. Herresenior
  • Holdleder på 2. Herresenior
  • Materialeforvalter i B&U-afdelingen, hvor han modtager bestillinger fra trænerne og fylder op i deres skabe
  • Ligger bolde og andet udstyr i lukkede seniorholds skabe
  • Vasker træningstøj for 1. og 2. Herresenior
  • Stiller træningstøj frem og tager det tilbage
  • Pumper bolde og klargør træningsudstyr
  • Står på mål under 1. holdets træning hvis der mangler en keeper
  • Styrer 1. holdets bødekasse
  • Registrerer træningsfremmøde
  • Registrerer antal spillede kampe
  • Udfylder holdkort på alle sine tre hold
  • Fører livescore på kampene
  • Optager kampene med VEO-kamera og efterfølgende uploader dem online
  • Han er såkaldt Superbruger på klubhusets alarmanlæg
  • Han er administrator på CTS-systemet og på Salto nøglebrik-systemet
  • Han er altmuligmand, altså ved enhver lille praktisk opgave der trænger til at blive udført. (Det kan blandt mange eksempler være hvis en vaskemaskine skal udskiftes, hvis et håndtag er gået i stykker og skal fikses, hvis printeren ikke virker, hvis WIFI-signalet forsvinder eller hvis der skal afhentes eller sendes en pakke)
Tidsforbruget rækker nemt til et stykke ud over en fuldtidsansættelse, men Jon udfører alt frivilligt. Fysisk er han til stede mellem 5 og 7 dage pr. uge, året rundt, ofte også mere end blot eftermiddage og aftener, og det på trods af fuldtidsjob i XL Byggecenter Knud Larsen, i Hvidovre, og på trods af stort hus og have helt ude i Kastrup, hvor han bor sammen med kæresten Amanda.
Det bedste ved Jon er at aldrig eller kun sjældent siger nej og så udfører han alt med overskud og et smil på læben.
FB sætter helt enorm stor pris på den store ildsjæl der bor inde i Jon, især med tanke på hans stadig unge alder (28 år). Han er og bliver en uvurderlig hjælp for alle klubbens trænere, for spillerne, for den daglige ledelse og de øvrige i medarbejderstaben.
Det er svært at forestille sig andre frivillige i andre klubber, bruge lige så mange timer i deres foreninger som Jon gør det i FB.
Se listen over alle prismodtagere gennem tiden lige her
Vi ønsker Jon et stort tillykke med den velfortjente pris.