Ny stilling: Tid til opkvalificering i ungdomsafdelingen

image Supervisor i ungdomsafdelingen: Max Wettendorff
28. juni 2017 kl. 07:31
Fra årsskiftet fratrådte 37 årige Max Wettendorff som cheftræner på FB's højest rangerede hold; 1. Damesenior i Kvinde Serie Øst, efter tre sæsoner på posten.
Det betød dog ikke at, at Max så havde udtjent sin 'værnepligt' i Frederiksberg Boldklub.

Han er nemlig nu tiltrådt i en ny funktion i klubbens ungdomsafdeling, hvor han i forvejen har titel af Pigeafdelingsleder.

Funktionen er en stilling som Supervisor, der har det simple formål, at opkvalificere FB's børne- og ungdomstrænere, på især det faglige niveau, hvor man sikrer en udvikling af den enkelte træner samt en ensretning af klubbens trænere. Dette sker ved supervisioner, hvor der bevidstgøres om både værdigrundlag og trænerrollen i FB. Supervisor bliver dermed (og ligeledes) en person som klubbens børne- og ungdomstrænere, kan "spille bolden op af", altså en slags sparringspartner på almindelig dagligdagsbasis.

I praksis betyder det, at Max skal i kontakt med alle klubbens ungdomstrænere fra U10 til U19, ligesom det er målsætningen at han ligeledes kommer rundt om U4 til U9-trænerne - og lave et aftaleforløb med dem. Aftaleforløbet vil i al sin enkelthed gå ud på at overvære et træningspas hos hver enkelt træner i ungdomsafdelingen, efterfølgende gå i plenum og evaluere træningen sammen med den pågældende træner, spørge nysgerrigt ind, komme med gode og velmenende råd og forslag, jf. bl.a. klubbens værdigrundlag og selve trænerrollen. Efterfølgende udfærdiges en journal over træneren, bl.a. indeholdende fremtidige fokuspunkter og senere hen laves der opfølgning.

Ungdomsformand Jesper Brendholdt siger: -Vi har igennem længere tid haft et stort ønske om at sætte endnu mere fokus på vores børne- og ungdomstrænere. Med fokus, mener vi opkvalificering. Tiltaget skal bestemt ikke ses som en utilfredshed med vores trænerstab, tværtimod, men vi har lyttet til dem og det er noget af det de savner i deres hverdag. De ønsker selv at der bliver sat fokus på dem, både hvad angår sparring, men så sandelig også uddannelse - og med Max' tiltrædelse, er vi overbeviste om at det bliver en kæmpe succes, som på alle parametre, vil gøre vores trænere endnu dygtigere end de i forvejen er.

Endvidere vil Max få ansvaret for uddannelsesområdet blandt de mange børne- og ungdomstrænere. Et område der prioriteres kraftigt i 2015 og i årene fremadrettet.