To do ved Positiv Coronatest

Coronasmitte

Håndtering af en positiv Corona-test for FB-hold

Opdateret 3. januar 2022

Smitten stiger igen, både nationalt og lokalt her på Frederiksberg. Derfor har Folketingets Epidemiudvalg igen besluttet at gøre Corona til en samfundskritisk sygdom, noget der ellers blev ophævet den 10. september 2021.
I øjeblikket smittes et stigende antal børn og unge på Frederiksberg og dermed også internt hos os i Frederiksberg Boldklub.
Det er dog kun den smittede selv, der skal i isolation. Reglerne for at være "nær kontakt", er nemlig lempet en hel del efterhånden.
I idrætssammenhæng betragtes man som nær kontakt, hvis man dyrker idræt med en der har testet positiv.
Sundhedsstyrelsen udsendte dog i september måned 2021, nye opdaterede retningslinjer for håndtering af smitte med COVID-19 hos børn og elever i grundskoler, dagtilbud og fritidstilbud.
Disse retningslinjer betyder, at det fremover alene er den smittede, der skal i isolation. Børn i skoler og dagtilbud samt børn, der går til fritidsaktiviteter mv. - og som bliver til og dermed kategoriseres som nære kontakter, behøver altså ikke længere at gå i isolation, hvis man ikke udviser symptomer.
I stedet anbefales det at børn og unge, hvis ikke de er færdigvaccineret eller ikke tidligere er smittet, testes hurtigst muligt (enten hurtigtest eller PCR), og derefter PCR-testes på 4. og 6. dagen efter sidste nære kontakt til den eller de smittede person(er).
Børn og unge der er færdigvaccineret eller har været smittet indenfor de seneste 12 måneder, kan nøjes med test på 4. og 6. dagen efter mulig påført smitte.
Afvikling af træning:
Alle øvrige spillere på vores fodboldhold, hvor en eller flere spillere testes positiv, skal ikke længere isoleres hvis ikke man udviser symptomer, hvorfor man godt kan træne, dog er det vores klare anbefaling, at man ved førstkommende træning efter smitte, træner med afstand til hinanden, så vidt det er muligt, med ‘fornuften’ som begrundelse. Dermed kan man bidrage til ikke at sprede mere unødig smittespredning iblandt de 4 til 14-årige.
Afvikling af kampe:
Drejer det sig om afvikling af kampe, hvor tidsperspektivet i forhold til afvikling af kampe, enten træningskampe eller kampe i DBU Vinterbold, anbefales det, såfremt kampen skal gennemføres, at man lader sig kvikteste forinden.
Teststeder:
Dette kan aktuelt ske uden tidsbestilling på Nyelandsvej 15-17, ved Frederiksberg Centret, mandag til fredag fra 8-20, samt lørdag og søndag fra 10-18.
Det kan også ske i Forum, på Julius Thomsens Plads alle ugens dage fra kl. 8-21.
Derudover kan man bestille en PCR-test via Coronaprover.dk flere forskellige steder, med de nærmeste lokationer som ved Zoologisk Have/Søndermarken på Roskildevej 36 mandag til onsdag 15.30-21.00, torsdag til søndag 8-13.30 samt på Vingelodden på Nørrebro 7-22 alle ugens dage, eller i Valby 7-22 alle ugens dage.
Generelle råd:
Vi anbefaler naturligvis at man stadig spritter hænder af ved indgangen til banerne ved vores klubhus og i det hele taget fortsat tager sig i agt omkring god hygiejne og efterlever Sundhedsstyrelsen seks generelle råd, der er 1) Bliv vaccineret, hvis muligt, 2) Bliv hjemme og bliv testet ved symptomer, 3) Hold afstand, 4) Luft ud og skab gennemtræk, 5) Vask dine hænder ofte eller brug håndsprit samt 6) Gør rent, særligt på kontaktpunkter
Ved et smittetilfælde, skal FB ved daglig leder, Martin Busk, fortsat gives meddelelse herom, på enten 20580898 eller på mb@frederiksberg-boldklub.dk