Tilgang af Sportslig Trænerinstruktør

01. august 2021 kl. 17:18
Yderligere ungdomsfokus

Tilgang af ny Sportslig Trænerinstruktør

Vi ser ind i et forrygende travlt efterår, hvor der skal implementeres en masse nye tanker, idéer og metodikker i vores ungdomsafdeling. Det gør vi ikke uden at sætte ind med endnu flere ressourcer end vi i forvejen allerede har.
Derfor har vi hvervet en ny trænerinstruktør, i første omgang til vores trænere på breddeholdene, der skal være ungdomstrænerne fra U11 til U16 behjælpelige med både udvikling og med at løse nogle af hverdagens problematikker.
Vores Head of Coaching Jacob Christensen, spiller allerede en stor rolle i den forbindelse og står med det overordnede ansvar for de mange nye tiltag der er udfærdiget og nu skal implementeres, men kommer samtidig også til at koncentrere sine ressourcer mere ind omkring vores førstehold.
I FB har vi dog aldrig alene fokus på førsteholdene og de samme metodikker og udtryk, skal i et eller andet omfang ligeledes implementeres og synliggøres længere nede samt i vores pigeafdeling,
En stor del af Jacob Christensens nuværende arbejdstimer er gået med supervision og gæste- eller inspirationstræning.
Nogle af disse sessioner overgår nu fra efterårssæsonens start, til vores nye sportslige trænerinstruktør, Alexander Busk Engel, som vi glædeligvis har hvervet ind i de kommende to år til blandt andet at supervisere trænere på A2, B1 og B2-hold samt pigehold fra U10 til U16. Derudover skal han både gæste- og inspirationstræne i de selvsamme afdelinger.
Han skal ligeledes medvirke til at sikre at trænerne ved siden af DBU-uddannelserne de tilbydes, får den rette sparring og viden, som øger deres trænerfaglige kompetencer, ligesom han skal være behjælpelig med andre opgaver for den sportslige ungdomsledelse, fx. afholdelse af temaaftener for trænere, foretage kampanalyser via VEO (hvorfor vi netop har indkøbt yderligere to VEO-kameraer) og endelig kommer han til at deltage i den kommende niveaudeling på årgang 2012 fra november måned.
Alexander er blot 22 år gammel, men er allerede nu et stort trænerfagligt talent, der er kommet langt på ganske få år og kan komme endnu længere på sigt. Han er bosiddende i Valby tæt på FB’s fodboldbaner og er pædagogmedhjælper på Johannesskolen. Han har været fodboldtræner i FB siden 2012 ligesom han selv har spillet børne- og ungdomsfodbold i klubben fra han var 6 år gammel. Som cheftræner har han senest før sommerpausen afgivet og overdraget U17-1 til U19-afdelingen, hvor han stadig vil være tilknyttet en rum tid endnu. Ved siden af U17-1 har han fungeret som assistenttræner på U19-1, der netop er rykket op til seniorfodbold.
Alexander besidder både DBU’s C- og DBU’s B-uddannelse, hvor han efter endt forløb med både B1, B2 og B3, her tidligere på sommeren bestod selve sin B-eksamen og har derfor nu et aktivt UEFA B-licenskort. Planen er endvidere, at han skal påbegynde DBU’s A-licens uddannelse.
Alexander Busk Engel vil i sit daglige virke referere til vores sportslige ungdomsleder Mike Kirkegaard Friang og vil komme til at arbejde meget tæt sammen med Jacob Christensen i hverdagen.
Alexanders tid i FB er berammet til minimum 10 og maksimalt 15 timer pr. uge, målrettet tre ugentlige supervisioner á to timers varighed og vil blive fulgt op med kampobservationer og efterfølgerne analyser og feedback og evalueringer, ligesom han skal igennem minimum én ugentlig gæste- eller inspirationstræning.
Ungdomsformand Max Wettendorff er glad for tilgangen:
-Vi bliver flere og flere ungdomsmedlemmer og får dermed flere og flere opgaver som vi skal tage os af i forhold til vores ambitiøse målsætning om at være fuldt ud tilstede og synlige iblandt alle vores hold. Enhver frivillig fodboldtræner der lægger liv, sjæl og kræfter i at træne fodbold, fortjener så meget opmærksomhed omkring sin trænerrolle som overhovedet muligt. Vi kan godt mærke, at vi har meget at se til og konstant er udfordret på ressourcer, selvom vi har opjusteret vores sektor med stærke ansættelser. Mere vil altid have mere og kravene fra spillere, fra forældre og ikke mindst fra vores trænere bliver større og større. Med tilgangen af Alexander, bevarer vi vores fokus på helheden og særligt fokus på 2.-4. holdene, hvilket er enormt positivt, samtidig med at det frigør nogle ressourcer til nogle af vores øvrige medarbejdere, når fremtidens sten skal lægges.
Alexander Busk Engel starter op i sin nye rolle fra uge 32.