Ny klub-rødvin

07. februar 2023 kl. 11:10
FB-rødvin

FB og Holte Vinlager præsenterer ny klubvin
I samarbejde med Holte Vinlager Gentofte, der i forvejen er sponsor på månedens spiller på 1. Herresenior, har vi fået produceret en ny klub rødvin, med vores helt egen unikke etikette påsat.
Etiketten afspejler Frederiksberg Boldklub igennem 110 års levetid for seniorfodbold.
Flasken sælges i Café 1912, hvor den nu ligger placeret i vores vinkøleskab - og koster kr. 130,00 pr. flaske, eller kr. 110,00 ved køb af 6 flasker.
Fakta om vinen:
Governo - en toscansk specialitet og forgangsmodel for Ripasso. Her er man garanteret en ganske forrygende vin til prisen. Masser af smag og dybde i denne toscanske perle.
Vinens karakter:
Lebrioni byder på exceptionel rigdom i smagen med noter af kirsebær, brombær, og grape. På trods af den sublime koncentration er vinen harmonisk, tilpas krydret, og den lange behagelige eftersmag er elegant indrammet af silkebløde tanniner, der aldrig bliver bitre.
Temperatur:
Serveringstemperatur cirka 16-18 grader. Den har rigtig godt af noget luft - derfor anbefales det at man åbner den et par timer, inden servering. Alternativt kan den dekantere en times tid før den skal nydes.
Hvad er vinen velegnet til?
Vinen er en fremragende ledsager til oksekød, lam og fyldige oste. Men er generelt bare en god allround rødvin.
Sådan er vinen fremstillet:
Lavet på 70% Sangiovese og 30% Merlot, er ret speciel, idet den er lavet på den gamle metode, Governo. Den har lagret 6 måneder på egetræsfade og herefter 3 måneder på flaske.
Governo er én af de ældste vinifikationsmetoder, som traditionelt anvendes ved fremstilling af ung Chianti vin. Her tørres nogle af druerne fra høsten og de gæres selvstændigt. Denne most tilsættes derefter den unge vin og skaber en let eftergæring. Det resulterer i at vinen får langt større dybde og karakter. Metoden er forgangsbillede for Ripasso, som man kender fra Veneto.
Information:
Land: Italien