FB trækker kvinde- og U21-hold

30. marts 2022 kl. 07:11
To hold udgår

FB trækker både kvinde- og U21-hold
Det er meget sjældent at der er negative nyheder på programmet, men sådan er det desværre på denne dag, hvor vi må meddele, at vi ikke bare trækker et, men hele to fodboldhold - og så er det ikke engang den 1. april endnu …
U21-holdet er sat på standby
Det ene hold er vores U21-herrehold. Det startede ellers op med stor succes for et års tid siden, men med en følelse af at det ikke rigtigt prioriteres i alle klubber, at vi ofte har oplevet afbud fra modstandere samt det faktum at vores egne hold med potentielle U21-spillere på, både ungdoms- og seniorhold, ser ind i et meget travlt og hurtigt forår, gør at vi selv har valgt at fraprioritere U21-fodbolden over de kommende fire måneders tid.
Planen er helt bestemt at genetablere det, fordi vi anser det som en vigtig transitions- og mellemvej når vi taler om overgange og skift fra ungdom til senior.
Vi skal til hver en tid sørge for et velorganiseret og planlagt forløb for de unge, som skal sikre en tryg og sammenhængende overgang fra ungeafdeling til voksenregi. Uden et transitionsforløb kan mange af de unge opleve en utryghed, fordi de står overfor at tage afsked med de trænere og ledere som de har kendt i en del år og er trygge ved, for at starte et nyt og fremmed sted med nye trænere som ikke kender dem.
Kvindeholdet er gået i opløsning
FB har stolte traditioner indenfor kvindefodbolden, men desværre har det været for nedadgående over de seneste 4-5 år. Fra at have haft to 11-mandshold for bare fire år siden, har vi nu måtte sluge den bitre pille, at vi ikke har nogen tilbage.
Vores eneste tilbageværende hold, der så sent som for et år siden spillede i 1. division efter oprykning i sommeren 2019, men som dog så rykkede ned i Kvindeserie Øst igen sidste sommer, er nu desværre blevet opløst.

FB's kvindehold fejrer oprykningen til 1. division i juni 2019
Som også skrevet i vores årsberetning, så viste starten på året, at fremtiden så knap så lys ud med hensyn til kvindeholdet, med årsag i at der ikke var spillere nok og dermed et gangbart fundament for at holde truppen intakt. Som vi ligeledes skrev, så arbejdede vi - blandt andet sammen med de resterende spillere - på forskellige samarbejdsløsninger med blandt andet FC Damsø og med FA2000 i håbet om at kunne redde dele at vores kvindefodbold.
I ingen af tilfældene og med baggrund i forskellige årsager, lykkedes det dog desværre ikke at komme i mål, hvorfor de fleste af de tilbageværende 13-14 aktive spillere fra truppen, nu har valgt at skifte til vores naboer i FA2000, hvor vi ønsker dem al mulig held og lykke. Det er en kerne på 9-10 spillere der har spillet i FB i virkelig mange år og som vi er enormt triste over at miste. De gjorde hvad de kunne og vi gjorde hvad vi kunne for dem, men missionen lykkedes desværre ikke.
Vi har dog ikke helt opgivet håbet om at have kvindefodbold på programmet i FB, ligesom vi bestemt er positive omkring udvikling af pigefodbolden i børne- og ungdomsafdelingen der pt. tæller hold under samtlige U-betegnelser fra U5 til U14.
Foruden et par lukkede seniorhold og et hold for kvinder med flugterfaringer, så har vi også et ungseniorhold for kvinder i aldersgruppen 17 til 25-årige, hvor der er mulighed for at arbejde på at gøre disse til et nyt 11-mandshold.
Desuden er klubsamarbejder omkring kvindefodbolden heller ikke skudt ned, hvorfor ovenstående - triste meddelelse - ikke nødvendigvis betyder at kvindefodbolden i FB er stendød, men dog sendt tilbage til start for en stund.
Bestyrelsen,
Frederiksberg Boldklub