FB åbner #EMpåhjemmebane

Martin Busk
10. juni 2021 kl. 11:53
12-timers fodboldkamp

FB er med til at åbne #EMpåhjemmebane

EM starter fredag den 11. juni 2021. Dermed åbnes der også i Football Village på Ofelia Plads inde ved Kvæsthusbroen - og det sker blandt andet med at EM sparkes i gang med en 12 timer lang fodboldkamp.

Flere end 600 spillere, stiller i løbet af dagen op for de to hold og de 35 kampe der afvikles á 20 minutters varighed på banen midt i Football Village, hvor der lægges fokus på FN's Verdensmål.

Kampen fløjtes op kl. 06.00 og afsluttes kl. 18.00. Scoren tælles så sammen i løbet af hele dagen.

Spillerne på banen, der repræsenterer klubber, foreninger, de gamle danske landshold, kulturlivet, sundhedsmyndighederne, videnskaben og Christiansborg, stiller op for et verdensmål, der betyder meget for dem og repræsenterer på den måde dansk foreningsliv, fodbold-Danmark og den danske kulturscene på bedst mulig vis, mens de kæmper for forandring og udvikling.

Som Best Grassroots Club under UEFA 2020, er FB inviteret med til 12-timers kampen, hvilket vi er enormt stolte af.

Vi medvirker i en kamp kl. 08.20 til 08.40, hvor vores motionshold for mænd på +60 med livsstilssygdomme stiller op og så igen kl. 09.00 til 09.20 hvor vores DFUNK-hold med flugterfaringer, stiller op.

Der spilles i følgende kategorier:

Verdensmål no. 3: Sundhed og trivsel
Verdensmål no. 4: Kvalitetsuddannelse

Verdensmål no. 5: Ligestilling mellem køn
Verdensmål no. 10: Mindre ulighed (FB**)
Verdensmål no. 13: Klimaindsats
Verdensmål no. 16: Fred, retfærdighed og stærke institutioner

Verdensmål no. 17: Partnerskaber for handling

Store og velkendte navne stiller op i løbet af dagen og for bare at nævne nogle få af dem, så er der tale om Preben Elkjær, Michael Laudrup, Søren Busk, Per Frimann, Flemming Povlsen, Kim Vilfort, John Faxe Jensen, Henrik Store Larsen, Stig Tøfting, Jesper Grønkjær, Carsten Werge, Morten Bruun, Peter Qvortrup Geisling, Keld Heick, Simon Kvamm, Lykke Friis, Magnus Heunicke, Mattias Tesfaye, Ida Auken, Morten Bødskov, Bertel Haarder, Jens Lundgren og mange mange flere.

Fra FB's to hold stiller følgende op: Kim Sønderholm, Torben Andersen, Henrik Sennenwaldt, Bo Blaaberg, Finn Rahbek, Palle Kjeldsen, Peter Kehlet, Bo Nielsen, Henning Pryts, Jan Kromann, Poul Hedemann, Sven-Erik Christensen,  Tom Vieg Hansen, Torben Frese, Valdemar Stengaard Hansen, Surafiel Gebremeskel, Kasper Meldgaard, Ayham Ziadeh, Muniir Warzo, Hadi Mousavi, Natnael Kahasse, Mathias Riddder, Khaldon Freha, Fili Okacha og Baraa Freha.

12-timers kampen markerer også at EM afholdes i 12 forskellige europæiske byer.