Endelig! FB genåbner på mandag

Fodbolden genåbnes

Endelig! FB og fodbolden genåbner på mandag den 1. marts

Fodbolden genåbner fra uge 9
Så genåbnes foreningsbaseret udendørs idræt, herunder fodbolden, ovenpå en total-nedlukning siden mandag den 7. december 2020.
Det betyder naturligvis også at vi genåbner i Frederiksberg Boldklub.
Det sker fra på mandag den 1. marts, altså dagen efter at de nuværende restriktioner ophører.
I første omgang genåbnes der for grupper på 25 personer
Det er 'spiseligt' i marts måned, for det betyder at alle de hold der træner, kan påbegynde træningen igen.
Da forsamlingsloftet er hævet fra 5 til 25 personer på træningsbanerne, betyder det også at vi kan gennemføre træningen ud fra den normale vinter-baneplan.
I den forbindelse er vi klar over, at der findes få hold med flere end 23 spillere, men planen tillader ikke mulighed for at tildele ekstra banetid, så disse hold kan træne i to grupper. Derfor er det gældende, at såfremt man inklusive trænere er mere end 25 personer tilmeldt til træning, så skal trænerne lave et fair oversidder-system, hvor man en enkelt gang så ikke kan træne. Vores bud er dog, at regnestykket nok skal gå op og at det er sjældent at alle spillere vil være til stede.
Da al form for indendørs idræt fortsat er lukket ned, så er det kun muligt for U5 (årg. 2016) og U6 (årg. 2015) at træne udendørs og ikke i skolernes gymnastiksale. Disse årgange er lagt ind udendørs på den opdaterede træningsplan.
I første omgang afventer vi nu DBU for en opdateret protokol og udgave af “Fodboldens Corona-regler”, inden vi kan give endelig melding omkring genåbningen, men det ligger helt fast at vi starter op igen fra i næste uge.
Læs også DBU's egen nyhed her
Vi forventer at protokollen vil komme til at indeholde de sædvanlige og efterhånden velkendte regler, der foruden forsamlingsloftet, handler om at mødes udenfor klubhuset, afspritte hænder, ingen forældre på anlægget, tilbyde ‘coronavenlig’ træning og efterfølgende vaske bolde og remedier af, gå hjem hver for sig osv.
Disse regler skal naturligvis respekteres af samtlige hold og medlemmer i klubben. Vi har set konsekvenserne af ikke at tage regler og restriktioner alvorligt og vi ønsker på ingen måde endnu en lockdown.
Træningsplanen fra uge 9, dog med forbehold for ændringer jf. den kommende protokol, finder man her
Administrerende leder, Martin Busk udtaler i forbindelse med den kommende genåbning:
-Det er ovenud dejligt at vi nu igen kan komme til at spille fodbold. Aldrig har vi oplevet så stort et afsavn til noget, som vi har oplevet i den seneste tid. Vi er alle godt og grundigt trætte og det yderst nødvendigt at vi fik en genåbning nu.
-Jeg vil godt have lov til at takke både Dansk Idræts-Forbund (DIF) og Dansk Boldspil-Union (DBU) for deres store bidrag i forhold til både beregninger og anbefalinger til regeringen, herunder Kulturministeriet.
-Det er både godt og rigtigt at hæve forsamlingsloftet for udendørs idræt til 25 personer. Alle efterretninger gik ellers på 20 personer, men 25 er jo endnu bedre. Fodboldens kerneformat, også hos en stor del af vores hold i FB, er 11-mandskampe - og uden at lyde alt for  utaknemmelig, så er det altså ikke muligt at spille kampe med blot 25 tilladte personer, i hvert fald ikke hvis off-pitch-personer som trænere/ledere også tæller med, ligesom der er dommerhensyn at tage.
-Derfor håber jeg selvfølgelig inderligt på at det nye forsamlingsloft vil blive hævet yderligere når vi når hen til senere i marts måned eller senest efter påske, hvor turneringerne skal starte. Her er det stærkt vigtigt at alle instanser arbejder stenhårdt på at loftet indenfor fodbolden, hæves til 30 eller 50 personer. Men indtil da, så er vi glade for at kunne komme i gang med at træne igen.
Eneste hold der ikke indgår under de kommende restriktioner fra på mandag, er vores 1. divions kvindehold, da de er undtaget for reglerne om forsamlingsloftet. da de betragtes som professionel idræt. De har været i gang med træningen i et stykke tid allerede og opererer under en protokol fra DBU og Kvindedivisionsforeningen.
Alle henvendelser vedrørende både vedrørende corona-smittetilfælde samt genstarten skal ske til netop Martin Busk på enten telefon: 20580898 eller på e-mail: mb@frederiksberg-boldklub.dk.
Frederiksberg Boldklub