1. HS: Skjold-optakt og interview

21. april 2022 kl. 14:42
Interview med Paolo Basso

Optakt: Interview med hidsigproppen

På lørdag spiller FB’s førstehold igen i Københavnsserien. Forårets femte kamp bliver en yderst vanskelig opgave mod det suveræne tophold fra BK Skjold inde i Fælledparken på kunstgræstæppet med kampstart klokken 16.00.
Vi har forud for opgøret, haft en snak med 'dansk-italieneren', den 28-årige Paolo Basso, der har spillet i FB siden barns ben.
Basso, efter tre sejre i træk, måtte I kapitulere og se jer slået af Bispebjerg BK i lørdags. Kan du sætte nogle ord på hvad der gik galt?
-Et skidt nederlag der skal vaskes væk med en sejr på lørdag. Jeg føler, at vi ikke ramte dagen som hold, hvor kollektivet svigtede og indsatsen simpelthen ikke var god nok over hele linjen. Bispebjerg ville det mere end os på dagen. Det er bare for dårligt.
Du har i mange år været en af de vigtigste profiler hos FB, og har også personligt haft en flot begyndelse på forårssæsonen med vigtige mål og assists. Hvordan kan det være du har været i sådan et godt spillehumør, hvis du selv skal sige det?
-Trænerne har jo siden sommer ”degraderet” mig til 6’er og jeg er ikke engang med i skudtræningen længere. Af en eller anden mærkelig årsag har det givet mig en ny form for spillehumør. Spøg til side. Det er selvfølgelig altid rart at bidrage med mål og assist til holdet og klubben, uanset hvilken position man spiller på banen, men det vigtigste at pointere her er at vi siden i sommer, efterhånden har fået indarbejdet et godt koncept og et stærkt fundament, hvor alle spillere har en basal forståelse af deres konkrete rolle både i det offensive og i det defensive. Stor ros til de to trænere og til vores holdleder.
Det er nok ingen hemmelighed at du på en fodboldbane kan være lidt af en hidsigprop. Du evner at råbe og skrige, både nuanceret og unuanceret. Er det noget du er bevidst om eller er det bare “kampens hede”?
-Det spørgsmål skulle jo komme på et tidspunkt … Jeg kommer nok ikke udenom, at mit temperament altid har været min største udfordring, som til tider kan hæmme mit spil på banen. Jeg spiller altid 100% for at vinde og hader at tabe, men jeg vil dog sige, at jeg er bevidst omkring det før og efter kamp/træning, bare ikke i kampens hede.
Til trods for nederlaget i sidste runde, er I kommet flot fra land i forårssæsonen, hvordan er stemningen og troen på tingene generelt i spillertruppen for tiden?
-Stemningen og troen på tingene er utrolig god. Der er god kemi mellem spillere og trænere og det sociale sammenhold er stærkt. Det skal vi arbejde videre på og styrke endnu mere. Det dårlige resultat imod Bispebjerg var naturligvis en gigantisk skuffelse, men når det så er sagt, er jeg slet ikke i tvivl om, at hele holdet og trænerteamet er topmotiveret for at levere et godt resultat med en sejr på lørdag.
Lørdag møder I så Skjold BK, der befinder sig øverst i rækken. Det bliver vel en af de svære kampe, men I har tidligere leveret store resultater på kunstbanen i Fælledparken. Hvordan tror du, I kan få noget med hjem derfra?
-Skjold er jo det absolutte tophold i rækken og det er med god grund. De er gode i mange facetter af spillet. For at få en sejr på lørdag, skal vi tro på egne evner, spille vores spil og være tro imod vores koncept og spillestil. Vi skal ud og vise, at vi fortsat høre til i toppen af rækken og vende nederlaget imod Bispebjerg til en slags ekstra motivation og bevise over for os selv og vores holdkammerater, at vi fortjener og er berettiget til at spille med hvor det er sjovt.