1. HS: Hvidovre-optakt og interview

28. april 2022 kl. 10:32
Interview med Nis Launtoft

Optakt: Interview med anføreren

På lørdag spiller FB’s førstehold igen i Københavnsserien. Det sker hjemme på Frederiksberg Stadion hvor Hvidovre IF's divisionsreserver kommer på besøg. Der er kampstart klokken 13.45.
Vi har forud for opgøret, haft en snak med anfører Nis Launtoft Pedersen, der på trods af et flot CV, kan mønstre ikke færre end fem nedrykninger og ingen oprykninger.

Nå Nis, nu er cykelsportens forårsklassikere overstået, kan vi regne med dig som holdets anfører, resten af foråret?
-Efter en tur til Flandern, der kolliderede med forårspremieren, har jeg i de sidste tre uger været tilbage på træningsbanen og jeg er klar til at give den gas resten af foråret. Heldigvis vandt vi da en overbevisende sejr over Husum uden mig, så jeg skylder vist en i banken til holdet, som tak.
Du kom til FB til efteråret 2018. Hvorfor blev det lige gult og sort?
-Jeg må faktisk indrømme, at jeg ikke kendte meget til FB før jeg startede her, men heldigvis fik mine to gode venner Malte (Meier Carlsen, red.) og ØK (Anders Østerskov Knudsen, red.) lokket mig til at spille i klubben. Det var nemt at starte i FB, alle tog godt imod mig og jeg har følt mig velkommen af både medspillere, trænere og selve klubben. Det er noget af det jeg stadig synes kendetegner FB, nemlig fællesskabet både på og udenfor banen. Man vil hinanden og alle har det godt sammen. Dette er en vigtig faktor både for at holde på spillere, men også på selve banen, hvor vi vil give de ekstra procenter for at hjælpe hinanden. Fodboldmæssigt synes jeg vi har den stærkeste trup i min tid i FB, både på 1. og 2. holdet, hvor der er stor konkurrence og en enorm kamp om pladserne.
Beskriv dit karriereforløb fra ungdom til nu
-Jeg startede som 4-årig i TPI (Tarup Paarup Idrætsforening), hvorefter min familie flyttede til Sydfyn og jeg startede i FC Svendborg. Den mest lærerige periode som fodboldspiller var da jeg gik på Oure Efterskole- og Gymnasium, hvor jeg virkelig rykkede mit niveau fra ungdoms- til seniorfodbold. Siden har jeg spillet hos hos FC Fyn i 1. division dog mest på 2. holdet hos Dalum IF, samt i 2. division i klubber som FC Svendborg, Vanløse IF og Herlev IF. Mit CV tæller faktisk hele fem flotte nedrykninger, endda to i den samme sæson - og ingen oprykninger, hvilket dog forhåbentlig bliver vekslet til en af slagsen, mens jeg spiller i FB.
Du virker som en sindig, afmålt og rolig fynbo. Hvad er din kvaliteter som anfører?
-Det kedelige svar er nok at jeg bidrager med erfaring og kommunikation til de andre på holdet, samt dedikation til at vinde i fællesskab og skabe et stærkt sammenhold på og udenfor banen.
Vi er nogle ældre spillere, som måske hverken er dem der løber mest eller er de bedste på bolden, men som har noget rutine og dermed skal tage noget ansvar, især i de hårde perioder. Glædeligt er det dog, at se de unge ivrige står og tager noter, når de ældre kommer med guldkorn.
Det klassiske spørgsmål: To nederlag i træk efter en regulær drømmestart. Hvordan tror du det hele kommer til at forløbe mod Hvidovres U23-hold på lørdag?
-Det er et klassisk forløb, at det man starter godt ud i de første par kampe og så slapper man lidt for meget af, hvilket har resulteret i to nederlag i de sidste to kampe. Set i lyset af det og især en halvforkølet indsats i vores seneste hjemmekamp mod Bispebjerg foran et ellers talstærkt fremmøde på lægterne, så er vi på holdet klart motiveret for at gøre det markant bedre, hvilket træningen i denne uge også vidner om. Jeg lover at vi er oppe i fulde omdrejninger igen på lørdag og derfor satser jeg selvfølgelig stærkt på en sejr. Jeg håber også på et lige så stort fremmøde som i de første par hjemmekampe her i foråret, så vi igen kan synge sejrssang og sørge for fest og glade dage på Frederiksberg.