1. HS: Husum-optakt og interview

31. marts 2022 kl. 08:50
Snak med viceanføreren

Optakt: Interview med viceanføreren

På lørdag går det løs i Københavnsserien igen efter en længere vinterpause. Det sker på Frederiksberg Stadion med kampstart kl. 13.45 og i den forbindelse har vi fået os en snak med viceanfører Yannick Winkel Rasmussen, der sammen med resten af truppen i dén grad er klar til opgøret mod Husum Boldklub.

Yannick, I har været en tur på træningslejr nede i Malaga på den spanske Costa del Sol-kyst, her i opstartsfasen. Hvad har det betydet for jer som hold?

-Jep, vi har været afsted til det smukke Spanien og boet på Finca Naundrup Sports Reservoir, der er placeret tæt ved Fuengirola og andre spændende små byer omkring solkysten. Det er vigtigt for mig at benytte denne lejlighed til at rette fokus mod nogle af dem, som har gjort det muligt for os at tage afsted på en virkelig fantastisk tur: Først og fremmest skal der lyde en kæmpe tak til FB. Derudover vil jeg gerne takke Olsen Sports Travel og vores assistenttræner Olcay Senoglu der skruede et fremragende program sammen til os, hvor vi både havde tid til at slappe af og hygge os samt ikke mindst forbedre os som fodboldspillere. Derudover vil jeg på truppens vegne også gerne takke dem som gør alle vores hjemmekampe til noget helt specielt, nemlig Stadiongruppen, der også gav et større økonomisk tilskud til turen. Det er en tur v aldrig glemmer og det var en kæmpe fornøjelse at være afsted.

-En tur som denne og i de omgivelser med et pakket program og masser af timer sammen, giver noget helt unikt til fællesskabs- og holdfølelsen. Vi er gået fra at være holdkammerater til at blive venner på en helt anden måde. Man kommer dybere ind under huden på hinanden når man bor sammen og når man har masser af timer sammen med nogle man ellers måske ikke snakker så meget med på hverdagsbasis. Så på den holistiske bane har det været et kæmpe boost for vores sammenhold. Derudover er der historier til omklædningsrummet til de næste mange træningspas, hvor jeg særligt vil takke Bertram Aagaard Wulff, vores unge skud, for at have gjort vores lørdag morgen ekstra speciel på turen. Men overordnet set - og ud over den kvalitative træning - så har turen styrket vores sammenhold, altså en af de grundsten vi som fodboldhold skal være ”kendt” for at besidde.

Er der nogle spillere i truppen der har gjort et særlig godt indtryk i opstartsfasen, som du tror kan gøre en forskel her i foråret?

-Der er rigtige mange, som bidrager positivt både til det spillermæssige og udenfor banen. Jeg kunne nævne mange som man skal holde et ekstra øje med. Jeg vil dog fremhæve Tobias ”Tordenfod” Bjergmann. Tobias er en meget alsidig fodboldspiller og er ikke typen der bliver iscenesat i forhold til at lave mål, flotte driblinger osv. Tub' er en rigtig fightertype, som på trods af sin unge alder hvor han er yngste mand i truppen, allerede nu tager et kæmpe ansvar i forhold til blandt andet løbepensum. Han brokker sig aldrig og er en rigtig firmaets mand. Derudover kan han spille mange forskellige positioner på banen og må være enhver træners drøm. Jeg tror, man skal regne med at se Tobias være på holdkortet til alle vores kampe, såfremt han holder sig skadesfri - og med tanke på det set-up vi har nu i form af et vanvittigt godt spiller-materiale, er det rigtigt flot, at han i så ung en alder kan betegnes som værende en af holdets bærende kræfter.

På lørdag møder I Husum Boldklub, som du jo kender særdeles godt. Hvilke forventninger har du til mødet med din gamle klub?

-Jeg forventer, at det bliver en rigtig rå fighterbetonet fodboldkamp. Efterårets kamp endte med et nederlag på 0-2. Husum er et mandskab som altid arbejder stenhårdt. De har en virkelig sund og god kultur hvad angår kammeratskab og man kan tydeligt mærke at det er nogle drenge der kan lide at bruge tid sammen også udenfor banen. De har fået den gamle Superligaspiller Jesper Falck som ny cheftræner og han har selvfølgelig sin egen tilgang til fodbolden, hvor det virker som om at de er overgået til at spille lidt mere moderne fodbold hvor det at have bolden, er blevet vigtigere. Jeg forventer at begge hold er 100 procent klar og at man vil arbejde benhårdt for at komme i gang med sæsonen på en god måde, hvilket jo sker i form af point på tavlen.

Hvad skal lykkes for jer, hvis I skal vinde?

-Hvis vi skal lykkes med at vinde denne kamp, er det vigtigt at vi holder hovedet koldt under alle 90 minutter. Husum har nogle stærke og hurtige angribere som er utrolig gode i kontraspillet. Det er derfor supervigtigt at vi overholder vores aftaler og holder os til vores koncept. Gør vi det, er jeg ret sikker på det bliver til fællessang under bruserne, når dommeren har fløjtet af.

Forventer du stort fremmøde til kampen, og hvilken kamp kan tilskuerne forvente?

-Jeg regner med at Husum som altid møder talstærkt op på lægterne, primært i form af de efterhånden landskendte Husum Support. Derudover vil jeg gerne appellere til at alle FB'ere også kommer over på Frederiksberg Stadion for at støtte os. Jeg kan, som en sidenote, stærkt anbefale stadionplatten og er man ekstra tørstig sådan en lækker lørdag, så laver Tom Knudsen og hans disciple i stadionboden, også en rigtig god Lumumba, der vist ikke fås bedre andetsteds.

-Som sagt forventer jeg en kamp med masser af fight og jeg tror at begge hold vil gå efter så meget possession som muligt i håb om at kunne diktere spillet. Det bliver sandsynligvis sindssygt tæt og det bliver nok marginaler som tipper vægtskålen. Er man - som mig - fan er engelsk fodbold og godt kan lide tætte opgør med gnist, tænding og overdådigt spillehumør, så kan jeg næsten ikke få øje på andre muligheder end at smutte på stadion og være parat til at bakke op om os kl. 13.45.