Turneringsinformation fra DBU København

25. marts 2020 kl. 13:20
Info og FAQ om nedlukning

Turneringsinformation

Alle fodboldaktiviteter i Danmark aflyst i perioden frem til og med mandag den 13. april.

Scenarier vedrørende turneringen i DBU København:
DBU København har udsat alle kampe frem til og med den 13. april (2. Påskedag), og de er i gang med at flytte sidste spillerunde til den 12. Juli, for at give flere datoer til afvikling af kampene.

Dette medfører med 100% sikkerhed nogen gnidninger, men det forsøger de løbende at dæmme op for. Så lige nu genplaceres de berørte kampe inden for den ramme der hedder den 14. april til den 12. juli.

Fællesrækker:
For fællesrækkerne der køres sammen med DBU Sjælland og for FB's vedkommende blot berører vores U15 Drenge, ser det lidt anderledes ud – der kører man efter denne plan:

Såfremt lockdown slutter senest den 13. april:

• Alt gennemføres. Runder der ikke er blevet afviklet, rykkes til senere på sæsonen.
  • Sidste runde 27.-28. juni (pt.)

Såfremt lockdown slutter senest den 3. maj:

• Sidste runde 27.-28. juni (pt.)

Såfremt lockdown slutter senest den 18. maj:

• Rækkerne gennemføres som enkeltturneringer og så vidt muligt med 6 holds puljer.
  • Sidste spillerunde 27.-28. juni (pt.)

Såfremt lockdown slutter 24. maj eller senere:

• Alt aflyses

Foreløbig kommer ingen altså i gang med at afvikle turneringsfodbold før tidligst fra tirsdag den 14. april.

Michael Nyegaard, teamleder for turningsafdelingen i DBU København, er citeret for følgende:

-Den nye periode med nedlukning til og med 2. påskedag, indeholder 476 programsatte turneringskampe. Disse kampe vi vil udsætte og programfastsætte til senere datoer i turneringsåret. For nuværende skal klubberne ikke gøre noget, men kan blive bedt om dette på et senere tidspunkt.

-Alene i april måned har vi mere end 2100 kampe til afvikling i Hovedstadsområdet, lidt over halvdelen af disse er børnekampe, så der er mange kampe, der skal jongleres på plads, så de er klar, når vi igen for lov til at komme ud og spille fodbold”.

DBU København vil dog allerede nu forlænge de respektive turneringer med yderligere datoer i juni. Dette indbefatter at afviklingen af turneringerne ikke bliver så sammenpresset. Såfremt der åbnes op igen, vil der være mulighed for at flytte disse kampe til afvikling på tidligere tidspunkter.

FAQ om COVID-19 fra DBU København:

HVAD ER KONSEKVENSERNE FOR BREDDEFODBOLDEN LIGE NU?
Alle DBU Københavns fodboldkampe, stævner, kurser, seminarer, klubbesøg, træningskampe og andre arrangementer aflyses fra og med torsdag den 12. marts 2020 og til og med 13. april 2020.

HVAD SKER DER MED 11-MANDS TURNERINGSKAMPE?
Alle planlagte turneringskampe i nedlukningsperioden udsættes. DBU København sørger for at afbestille dommere. Alle udsatte kampe skal afvikles på et nyt tidspunkt. Se tekst herover.

MÅ VI STADIG GÅ TIL TRÆNING I KLUBBEN?
Nej. Både vi og DBU København henstiller at indstille al aktivitet - både indendørs og udendørs. Bliv inden døre og vær med til at smitten ikke bredder sig, følg myndighedernes anbefalinger. Vi er fuldt ud klar over, at disse tiltag vil påvirke fodbolden negativt, men vi har den klare opfattelse, at vores samfundsmæssige ansvar som organisation og forening og vores fælles interesse i at beskytte de danske borgere og hjælpe myndighederne vægter højest i denne helt ekstraordinære situation.

HVORFOR ER UDENDØRS AKTIVITETER OGSÅ AFLYST/UDSAT?
Regeringens anbefalinger relaterer sig først og fremmest til indendørs aktiviteter. Vi har dog den holdning, at alle fodboldaktiviteter, både indendørs og udendørs, aflyses. For selv om de fleste fodboldaktiviteter foregår under åben himmel, så vil medlemmer, frivillige, dommere, forældre m.fl. stadig færdes og være tæt sammen. Det samme er tilfældet i klublokaler, omklædningsrum m.v., og det vil ikke være hensigtsmæssigt i den nuværende situation.

Læs også Dansk Idræts-Forbunds (DIF) anbefalinger her samt Dansk Gymnastik- og Idrætsforeningers (DGI) anbefalinger her