Første spadestik udført med gravko

01. november 2019 kl. 21:19
Så er byggeriet i gang

Første spadestik blev udført med gravko
Tidlig fredag eftermiddag blev det første spadestik - i form af gravning med gravko - taget, i forbindelse med etableringen af FB’s nye klubhus samt Ingeborggårdens Plejehjem kommende nye og moderne plejeboliger.
Gravningen med gravkoen inde på plejehjemmets grund blev foretaget af borgmester Simon Aggesen (C), der forinden også var en af talerne ved et traktement, hvor cirka 150 mennesker, herunder en hel del FB’ere, var mødt op.
Plejehjemmets forstander Pia Morilla lagde for i talerækken. Hun blev afløst af Simon Aggesen, inden det var Thyge Enevoldsen (EL), formand for Ældre- og Omsorgsudvalget, der kunne sige nogle bevingede ord.
Herefter var det FB’s formand Henrik Amdi Madsen, der kunne fortælle de mange fremmødte om hvor stor en glæde det er, at FB nu får et mere tidssvarende klubhus til sine 2.000 medlemmer.
Til sidst var det Allan Hansen, fra G.V.L Entreprise og i øvrigt gammel FB’er, der kunne afslutte talerne med et stort, rungende trefoldig hurra for det samlede projekt.
Man vil snarest her på hjemmesiden, kunne læse nærmere om selve tidslinjen, både i forhold til byggeriets start og FB’s genhusning samt hvornår projektet er indflytningsklar.
Om selve projektet:

Unge og gamle i samme byrum: Frederiksberg Boldklubs klubhus integreres med nye plejeboliger på Frederiksberg

100 plejehjemsboliger i Ingeborggården, erstattes med 200 nye boliger og integreres med boldklubben, der hidtil har været nabo til plejehjemmet.
En ny bydel med ældreboliger integreres med en FB’s klubhus på Frederiksberg.
Totalentreprisekonkurrencen er vundet af Rubow Arkitekter sammen med G.V.L. Entreprise, Dominia og BBP Arkitekter.
Bygherren på projektet - kaldet “Generationernes Frederiksberg” - er Frederiksberg Kommune og FB-Fonden.
På selve grunden, erstattes 100 utidssvarende boliger i det gamle plejehjem på Ingeborggården, med 200 nye plejeboliger samt faciliteter og café for Frederiksberg Boldklub.
Boldklubbens liv skal skabe byliv og fællesskab i ‘Generationernes Frederiksberg’.
Samtidig skal facaderne fremstå aktive og beboede i et udtryk, der signalerer boligbyggeri fremfor plejecenter.
Plejehjemmet skal fremstå åbent med en række nye lommepladser, der genererer byliv og møder mellem generationer.
Et nyt sportsbånd, der går langs med bygningerne, skal sikre lige adgang for cyklister og fodgængere, områdets skolebørn, fodboldklubbens mange medlemmer og brugere, legende småbørn, ældre borgere og alle herimellem.
Byggeriet opføres i henhold til DGNB Guld med fokus på dobbeltudnyttelse, oplevelsesrige klimastrategier og en enkel, tidløs og robust arkitektur.
Byggeriet en værdi på 332 millioner kroner.
Byggeriet opføres i to etaper, hvor hver etape indeholder delvis nedrivning af den eksisterende bygning og delvis nyopførsel af den nye bygning.
Etape A, eller 1. etape om man vil, hvor FB’s klubhus hører under, forventes afsluttet ultimo 2021 - mens etape B, eller 2. etape, forventes afsluttet primo 2024.